ارتباط با طالبان یک نیاز است-پوتین خواستار تشکیل حکومتی فراگیر با حضور همه اقوام افغانستان شد-ایراف

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی گفت علیرغم اینکه در افغانستان مشکلاتی وجود دارد، اما برقراری ارتباط با حاکمان این کشور یک نیاز است.

به گزارش ایراف، ولادیمیر پوتین؛ رییس جمهور روسیه می‌گوید که طالبان امروز افغانستان را کنترل می‌کنند و مرکز قدرت در این کشور اند و روسیه ناگزیر است با آنان روابط برقرار کند.

آقای پوتین این سخنان را عصر امروز سه‌شنبه، ۸ خرداد در یک نشست خبری پس از برگشتش از سفر به ازبکستان بیان کرد.

او افزود که مشکلاتی در افغانستان وجود دارد و همه از آن آگاه‌اند؛ اما نیاز است با «دولت» کنونی طالبان در این کشور روابط برقرار شود.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، او در این نشست تاکید کرد که در رابطه به طالبان دیدگاه هر یک از شریکان روسیه از جمله کشورهای آسیای مرکزی را در نظر می گیرد و پس از آن به صورت مشترک تصمیم‌گیری خواهد کرد.

رییس جمهور روسیه افزود: «ما باید به نحوی با این‌ها (طالبان) روابط برقرار کنیم، این‌ها کسانی هستند که کشور را کنترل می کنند، قلمرو کشور را کنترل می‌کنند. آنها قدرت امروز در افغانستان هستند».

وی همچنین تاکید کرد که «ما باید با واقعیت حرکت کنیم و برپایه آن روابط ایجاد کنیم».

این در حالی است که روسیه روز گذشته اعلام کرد امکان خروج طالبان از فهرست گروه‌های ممنوعه مسکو وجود دارد.

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه برای افغانستان روز گذشته، دوشنبه، 7 خرداد به خبرگزاری روسی تاس گفته بود که وزارتخانه های خارجه و دادگستری  به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور گفته اند که می تواند طالبان را از فهرست ممنوعه این کشور خارج کند.

در سال ۱۹۹۹ شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه ۱۲۶۷ را تصویب کرد که در آن طالبان مسئول تامین پناهگاه و آموزش برای تروریست‌های بین‌المللی شناخته شد. چندماه بعد، پوتین دستور اجرای قطعنامه سازمان ملل و اعمال تحریم ها علیه طالبان را امضا کرد.

سپس در سال ۲۰۰۳ دادگاه عالی روسیه جنبش طالبان را به عنوان یک سازمان تروریستی به رسمیت شناخت و مطرح کرد که این گروه با نیروهای مسلح غیرقانونی در چچن ارتباط دارد و سعی دارد قدرت را در ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان به دست گیرد.

اما بازگشت دوباره طالبان به قدرت و نزدیکی روسیه به افغانستانِ تحت حاکمیت طالبان منجر به آن شده است که بحث روی بررسی حذف طالبان از فهرست سازمان‌های ممنوعه در دستور کار این کشور قرار بگیرد. در آوریل سال جاری مقامات روس اعلام کردند که مسکو در حال بررسی حذف طالبان از فهرست سازمان‌های تروریستی خود است.

چندی پیش، دیمتیری پسکوف، دستیار نزدیک رئیس جمهور روسیه و سخنگوی کاخ کرملین گفته بود که روسیه درحال کار روی حذف طالبان افغانستان از فهرست سازمان های ممنوعه است. یک روز پیش از این اظهار نظر، وزارت امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد که در حال بررسی برای خروج طالبان به عنوان یک جنبش ممنوعه است.

این احتمال در حالی وجود دارد که طالبان این اقدام روسیه را یک عمل منطقی خواند. سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر  تصمیم احتمالی مسکو مبنی بر خروج طالبان از فهرست ممنوعه روسیه را عملی منطقی برای منافع ملی خواند.

شاهین در گفتگو با اسپوتنیک گفت که «از اقدام روسیه برای حذف طالبان از فهرست سازمان های تروریستی استقبال می کنیم.»

در این رابطه مطالعه مسکو: در حال بررسی حذف طالبان از فهرست گروه های تروریستی هستیم پیشنهاد می شود.

درباره ی شاهین: حذف نام طالبان از فهرست سیاه دولت روسیه منطقی است بخوانید.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=22181

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها