پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Wednesday, 18 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

پاکستان و طالبان: دیروز دوست، امروز دشمن؟

به گزارش ایراف؛ مدرن پالیسی در مقاله‌ای نوشته است که افغانستان تحت حاکمیت طالبان و پاکستان با وجود سابقه و همکاری مشترک، نمی‌توانند زبان مشترکی بیابند و اختلافات خود را حل کنند.

این مقاله به نقل از ناظران می‌نویسد که این درگیری با دخالت و فشار احتمالی چین بر ارتش پاکستان همراه است.

پکن خواستار افزایش تدابیر امنیتی در داخل خاک پاکستان برای پیشبرد پروژه‌های زیربنایی و اقتصادی خود است.

در عین حال، دولت واقعی افغانستان به نمایندگی از طالبان به دنبال اعمال فشار نظامی بر گروه‌های مختلف رادیکال ضد پاکستانی نیست.

در مقابل، طالبان نیز به نوبه خود ارتش پاکستان را به حمایت از گروه‌های تروریستی در خاک افغانستان متهم می‌کند.

برخی رسانه‌ها این سئوال را مطرح کردند که آیا پاکستان در حال جنگ با طالبان افغانستان است؟

این نوشته در ادامه این تحلیل می‌افزاید که به سختی می‌توان گفت که این درگیری به کجا خواهد رسید، اما واضح است که موقعیت پاکستان در میان طالبان و جمعیت افغانستان به شدت در حال تضعیف است.

پیروزی طالبان و تناسخ حکومت سرپرست که باید یک پیروزی برای پاکستان و تقویت موقعیت آن در منطقه بود، اما به‌طور متناقضی مشکلات بزرگی را به همراه داشت و برعکس، آن را تضعیف کرد.

اخیراً خواجه آصف، وزیر دفاع به بی بی سی گفته است که پاکستان به عنوان بخشی از یک عملیات نظامی جدید با هدف مقابله با تروریسم به حملات خود علیه افغانستان ادامه می دهد.

خواجه آصف گفت که حملات هوایی گروه‌هایی را هدف قرار می‌دهد که پاکستان آنها را به هدف قرار دادن نیروهای امنیتی و غیرنظامیان متهم می‌کند. درست است که ما در افغانستان عملیات انجام داده‌ایم و به انجام آن ادامه خواهیم داد. ما برایه آنها کیک و شیرینی سرو نمی کنیم.

پیشنهاد:   کاظمی قمی: توسعه همکاری‌های اقتصادی به ثبات افغانستان کمک می‌کند

آقای آصف گفت: اگر مورد حمله قرار گیرد، ما حمله خواهیم کرد.

او همچنین نگرانی‌ها در مورد قانونی بودن این حملات را رد کرد و گفت که پاکستان طالبان را از حملات قریب الوقوع مطلع نمی‌کند.

او گفت: این عنصر غافلگیری را از بین می‌برد. چرا باید به آنها بگوییم “آماده شوید، ما می‌آییم”؟ پیش از این، ارتش پاکستان حملات مشابهی را در ماه مارس علیه مناطق افغانستان انجام داده بود.

این در حالی است که دولت طالبان در افغانستان این حملات را نقض حاکمیت خود توصیف می کند. طالبان در واکنش به این اظهارات آنها را “غیر مسئولانه”  خواند و به پاکستان هشدار داد که حملات فرامرزی “عواقبی” خواهد داشت.

بسیاری از مقامات ارشد طالبان به کاهش اعتماد به ارتش و دیپلمات‌های پاکستانی اشاره می‌کنند.

یکی از افراد طالبان به نویسنده این مقاله گفته است که ما به پاکستانی‌ها اعتماد نداریم. آنها ما را دوست ندارند و از هر راه ممکن برای تضعیف افغانستان تلاش می کنند. علاوه بر این، این ارتش و مشاوران پاکستانی هستند که به گروه‌های افراطی مختلف در خاک افغانستان کمک و از آنها حمایت می‌کنند.»

تنش‌ها بین پاکستان و افغانستان از زمانی که طالبان کنترل این کشور را در سال 2021 به دست گرفتند، افزایش یافته است.

پیروزی طالبان در سال 2021 تا حد زیادی به لطف حمایت پاکستان ممکن شد. بلافاصله پس از سقوط کابل، رئیس آی اس آی از این شهر دیدن کرد و در آنجا با رهبران طالبان دیدار کرد و موقعیت ممتاز اسلام آباد در افغانستان جدید بدون آمریکایی ها را تشریح کرد.

با این حال، طالبان از این موضوع خوشحال نشدند. پاکستان مدعی است که گروهی از طالبان پاکستانی، پناهگاه هایی در افغانستان دارند. آقای آصف گفت: «افغانستان به رغم درخواست ما برای عدم استفاده از خاک افغانستان برای حمله به پاکستان، تمایلی به اقدام علیه تحریک طالبان پاکستان ندارد.»

پیشنهاد:   «شهباز شریف» و افغانستان؛ آیا سیاست‌ پاکستان تغییر می‌کند؟

اما این مقاله به نقش پررنگ چین در این بحران اشاره می‌کند. برخی ناظران خاطرنشان می‌کنند که وابستگی اسلام آباد به چین در حال افزایش است و پاکستانی‌ها را در موقعیت دشواری در جهان اسلام قرار می‌دهد. پاکستان اخیراً از تجدید عملیات نظامی به نام «عزم استحکام» با هدف جلوگیری از تشدید خشونت و حملات تروریستی خبر داده است.

عمدتاً بر گروه‌هایی که در داخل پاکستان عمل می‌کنند تمرکز خواهد کرد. منتقدان و حتی برخی منابع در داخل دولت، پیشنهاد کرده‌اند که عملیات جدید در پی فشار پکن، با نگرانی در مورد امنیت 29هزار شهروند خود در پاکستان، که 2500 نفر از آنها در پروژه‌های کریدور اقتصادی چین و پاکستان، بخشی از کمربند پکن کار می‌کنند، آغاز شده است.

این مقاله در آخر نتیجه می‌گیرد که حملات هوایی پاکستان به خاک افغانستان ادامه خواهد داشت.

هر از چندگاهی، ارتش پاکستان حملات هوایی را در خاک افغانستان انجام خواهد داد تا به گروه هایی که آن را تحریک طالبان پاکستان می داند، خسارت وارد کند.

این امر به شدت روابط دوجانبه را خراب می‌کند و درگیری بین مردم و دولت های دو کشور را افزایش می‌دهد.

در عین حال، احتمالاً نفوذ پاکستان بر طالبان ضعیف خواهد شد. دولت افغانستان متعهد به تنوع بخشیدن به روابط اقتصادی، تجاری و سیاسی است. فرستادگان و دیپلمات‌های طالبان در ایجاد ارتباطات جدید و تناسخ مجدد تماس‌های عادی دیپلماتیک کاملاً فعال هستند.

به طور خلاصه، افغان‌ها به دنبال کاهش وابستگی خود به پاکستانی‌ها هستند که به آنها بی‌اعتماد هستند و از آنها می‌ترسند.

بنابراین، در این شرایط درگیری، این طرف پاکستانی است که از نظر سیاسی ضرر می‌کند و نفوذ و اقتدار سیاسی خود را از دست می‌دهد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=31468

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *