چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
تاکید وزارت خارجه پاکستان براهمیت نشست تهران-منتظر همکاری کابل در پرونده ترور مهندسان چینی هستیم-ایراف

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در نشست خبری هفتگی خود گفت که تاکنون هیچ پاسخ مثبتی از سوی دولت طالبان برای همکاری در حمله بیشام که منجر به کشته شدن چند مهندس چینی شد، دریافت نکرده است.

به گزارش ایراف، ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت امورخارجه در یک نشست خبری هفتگی در مورد پرونده حمله بر شهروندان چینی در ماه مارس در پاکستان که به گفته این کشور شهروندان افغانستان در آن نقش داشته‌اند گفت که پاکستان تمام مدارک را به افغانستان تحویل داده است اما منتظر پاسخ این کشور است.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان در جریان سفر پنج روزه خود به چین و در دیدار با شی جین پینگ، رییس جمهور این کشور اطمینان داد که امنیت کارکنان چینی در پاکستان تامین می شود.

در بیانیه دفتر نخست وزیر پاکستان، روز گذشته آمده است که در این دیدار، طرف پاکستانی در مورد امنیت شهروندان چینی حاضر در پاکستان صحبت کرد.

همچنین در این دیدار پاکستان بر تعهد جدی برای حفاظت از پروژه کریدور اقتصادی چین و پاکستان در برابر مخالفان و ارتقای این پروژه در چارچوب همکاری های دوجانبه تاکید کرد.

در ماه مارس سال جاری، در حمله ای انتحاری در منطقه بیشام ایالت خیبرپختونخواه پاکستان، پنج شهروند چینی کشته شد.

پس از این حمله چین از دولت پاکستان خواست که در مورد این رویداد تحقیقات کامل انجام داده و عاملان آن را «به شدت مجازات کند.» همچنین،  سفارت چین در  اسلام آباد خواهان تامین امنیت شهروندان چین در پاکستان شد.

در مقابل، شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان ضمن محکومیت این  حادثه تعهد داد که عاملان حمله به مهندسان چینی تحت پیگرد قرار خواهند گرفت.

یک ماه پس از این حمله رسانه های پاکستانی اعلام کردند که در ارتباط با این حمله ۴ نفر دستگیر شدند.

تهدیدات امنیتی علیه اتباع چینی در پاکستان همواره یک چالش در روابط دو کشور به شمار می‌رود.

سوم خردادماه دولت پاکستان اعلام کرد که 2 میلیون و 580 هزار دلار به خانواده های اتباع چینی غرامت می دهد.

اما پاکستان بارها تاکید کرده است که این حمله از خاک افغانستان سازماندهی شده و در همین رابطه خواستار همکاری دولت کابل با اسلام آباد شده است. اما طالبان این ادعا را رد کرده و پاکستان را متهم کرده‌اند که برای برهم زدن روابط کابل-پکن تلاش می‌کند.

پیش از این مجاهد درباره خودداری کابل از همکاری با اسلام آباد در پرونده مهندسان چینی گفت: پاکستان به دنبال ایجاد بی‌اعتمادی میان پکن و کابل است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=23722

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها