دوشنبه 11 سرطان/تیر 1403 برابر با Monday, 1 July , 2024
پاسخ مجاهد به انستیتوی آمریکایی

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت سرپرست افغانستان در پاسخ به گزارش “انستیتو مطالعات جنگ” (ISW) در آمریکا درباره اختلاف بین رهبران طالبان گفت: اختلاف دیدگاه در امور یک موضوع عادی است و فرمان‌های رئیس طالبان نیز تا حد زیادی عملی شده است.

به گزارش ایراف، انستیتوی مطالعات جنگ آمریکا اخیرا در گزارش جدیدی مدعی شد رئیس طالبان و مقام‌های ارشد حکومت سرپرست افغانستان درباره سیاست‌های فرهنگی و اجتماعی اختلاف نظر دارند که مهم‌ترین اختلاف نظر آنان درباره ممنوعیت آموزش دختران است.

در گزارش تازه انستیتوت مطالعات جنگ درباره ساختار حکومتداری طالبان، آمده است که با وجود تلاش‌های هبت‌الله آخوندزاده؛ رییس طالبان برای تحکیم قدرت خود، شماری از مقامات حکومت سرپرست از فرامین او اطاعت نمی‌کنند و فرماندهان رده میانی طالبان که از ارتباط نزدیک با رهبران ارشد حامی خود استفاده می‌کنند، از پاسخ‌گویی در مورد تنش‌های درونی و نقض فرامین او «خودداری» کرده‌اند.

این گزارش همچنین به فرمان رییس طالبان اشاره کرده که فرماندهانش را از ازدواج‌های چندم با مصارف گزاف نیز منع کرد؛ اما این نوع ازدواج‌‌ها کماکان گزارش شده است.

در این گزارش همچنین اشاره به گزارش‌هایی شده که رییس طالبان با رئيس استخبارات در مورد شمار زیاد کشته‌های سلفی‌ها در عملیات‌های ضد داعش در آوریل ۲۰۲۳ اختلاف داشته و هشدار داده است که اگر حکومت از کشتارهای فراقانونی جلوگیری نکند، از بین می‌رود.

گزارش انستیتوت مطالعات جنگ می‌گوید با وجود تلاش آخوندزاده برای تثبیت قدرتش، او با «محدودیت‌هایی» برای اطاعت اعضای حکومت سرپرست افغانستان روبروست. رییس طالبان در قندهار که تصمیم‌گیرنده نهایی حکومت است با اتکا به حلقه کوچکی که به عنوان «طالبان قندهاری» شناخته می‌شود، بر کشور حکومت می‌کند.

در گزارش آمده که رییس طالبان در حال ایجاد یک «نیروی نظامی ۴۰ هزارنفری» برای خود جدا از ارتش و پولیس وزارت‌های دفاع و کشور است، او این نیرو را عمدتا از قبایل رییس طالبان به نام «نورزی» شکل داده است که از قبایل کوچک در میان پشتون‌هاست؛ اما هیچ وفاداری به سایر فرماندهان ارشد گروه ندارند.

گزارش انستیتوت مطالعات جنگ، نتیجه گرفته که طالبان یک سازمان یکدست نیست؛ بلکه ائتلافی گسترده از جناح‌ها با روابط قبیله‌ای، قومی، سیاسی، تجاری و ایدئولوژیک است.

دو جناح مهم شبکه حقانی با پایگاه قومی و قبیله‌ای در جنوب شرق و شرق افغانستان و «طالبان قندهاری» که پایگاهش عمدتاً در جنوب افغانستان است و اختلاف میان این جناح‌ها بازتابی از واقعیت تفاوت‌ها میان قبایل پشتون است.

مؤسسه مطالعات جنگ (ISW) یک اندیشکده مستقر در آمریکا یکی از مهم ترین مراکز فکری و مطالعاتی تخصصی است که در سال ۲۰۰۷ توسط کیمبرلی کاگان تأسیس شد و در زمینه مسائل دفاعی و امور خارجی تحقیق و تحلیل می‌کند.

درباره ی انستیتوی صلح آمریکا: طالبان دلیل کمتری برای پذیرش خواسته های غرب دارند بخوانید.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=11768

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها