واشنگتن: برای آغاز فعالیت دیپلماتیک در کابل برنامه‌ای نداریم

وزارت خارجه‌ آمریکا بار دیگر اعلام کرد هیچ برنامه‌ای برای بازگرداندن فعالیت دیپلماتیک خود به کابل ندارد. این در حالی است که پیش‌تر حکومت سرپرست افغانستان از گزارش‌ها درباره آغاز فعالیت کنسولی آمریکا در کابل استقبال کرده بود.

بنا بر گزارش ایراف، ودانت پاتل؛ معاون سخنگوی وزارت خارجه‌ آمریکا در یک نشست خبری اعلام کرد که این وزارت برنامه کوتاه‌مدتی برای بازگرداندن هیچ‌گونه فعالیت دیپلماتیک به کابل ندارد.

این در حالی است که به‌تازگی اداره بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارش خود به استراتژی تازه‌ وزارت خارجه‌ آمریکا در قبال افغانستان پرداخته و گفته است که در این استراتژی بر نیاز به «ایجاد روابط کاربردی» با حکومت سرپرست افغانستان برای اهداف آمریکا اذعان شده است.

براساس گزارش سیگار، وزارت خارجه‌ آمریکا روی برنامه‌ریزی احتمالی، تخصیص منابع و شناسایی تسهیلات برای بازگشت احتمالی خدمات کنسولی به کابل نیز کار خواهد کرد.

حکومت سرپرست افغانستان هم از این تصمیم استقبال کرده بود.

معاون سخنگوی وزارت خارجه‌ آمریکا اما گفته: «ما معتقدیم که بسیار مهم است موضع وزارت امور خارجه را کاملا روشن کنیم، این است که ما هیچ برنامه کوتاه‌مدتی برای بازگرداندن هیچ گونه فعالیت دیپلماتیک به کابل نداریم.»

او افزوده است که آمریکا با طالبان و بسیاری از افغان‌ها در داخل و خارج در تعامل است و حقوق بشر و آموزش زنان و دختران، در خط مقدم این تعامل قرار دارد.

پاتل گفته است که آمریکا با شرکای خود از جمله سازمان ملل متحد، به فشار بر طالبان برای لغو احکام تبعیض‌آمیز علیه زنان ادامه می‌دهد.

به‌گفته‌ وی، عادی‌سازی روابط با حکومت سرپرست افغانستان منوط به احترام به حقوق همه شهروندان افغانستان است.

پیش از این خبرهای مبنی بر احتمال از سرگیری خدمات کنسولی آمریکا در افغانستان شنیده می شد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=4495

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها