همکاری چین و ازبکستان در زمینه صلح و بازسازی افغانستان- ایراف

یوشیائو یونگ، فرستاده ویژه چین در امور افغانستان با اسماتیلا ایرگاشف، همتای ازبکستانی اش در مورد همکاری دو کشور در حوزه صلح و بازسازی افغانستان گفتگو کرد.

به گزارش ایراف، این دو نماینده ویژه کشورهای منطقه در امور افغانستان، روز چهارشنبه، 26 اردیبشهت ماه در مورد مسائل افغانستان گفتگو و تبادل نظر کردند.

در همین رابطه، فرستاده ویژه چین در امور افغانستان در صفحه ایکس خود گفته که طرفین بر همکاری مشترک دوجانبه در مورد افغانستان صحبت کردند. 

 افزایش همکاری برای صلح و بازسازی افغانستان از مباحث مهم و محوری این دیدار بوده است.

از زمان بازگشت مجدد طالبان، چین از جمله کشورهایی بوده که درهای تعامل خود را با افغانستانِ تحتِ حاکمیتِ حاکمان جدید باز نگه داشته و به طور فعالی تعاملات دیپلماتیک خود را گسترش و قراردادهای اقتصادی به ویژه در حوزه معادن را امضا کرده است. به طوری که این کشور را می توان فعال ترین قدرت خارجی در ارتباط با حکومت سرپرست معرفی کرد. چرا که تقریباً هر هفته از زمان ایجاد حکومت سرپرست دیدارهایی با مقامات این کشور دارند. 

همچنین پکن نخستین کشوری است که سفیر طالبان را به صورت رسمی پذیرفته است. تامین امنیت به ویژه در مرزهای مشترک با افغانستان و تحقق اهداف اقتصادی دو عامل کلیدی حضور فعالانه چین در افغانستان و پیگیری مسائل این کشور از سوی چینی هاست.

 ازبکستان هم به عنوان یکی از کشورهای آسیای مرکزی و همسایه افغانستان به نظر می رسد که بهترین تعامل را با حکومت سرپرست دارد. سفارت این کشور در کابل باز مانده و به فعالیت خود ادامه داده است.

این کشور در یک سیاست تعاملی با طالبان به دنبال تحقق اهداف امنیتی و اقتصادی خود است. به همین جهت است که افغانستانی با ثبات فارغ از نوع حکومتی که بر آن حاکم است برای ازبکستان مهم و حائز اهمیت است.

از طرف دیگر، گفتنی است که این دیدارها در شرایطی رقم می خورد که ماه آینده سومین دور از نشست دوحه به میزبانی سازمان ملل برگزار می شود. حضور حکومت سرپرست در این رویداد و تعیین نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان از مهم ترین مسائل نشست دوحه 3 است. در همین راستا، به نظر می رسد که تلاش هایی دیپلماتیک از سوی بازیگران خارجی فعال در افغانستان شکل گرفته است. هرچند، حکومت سرپرست اعلام کرده که گفتگوها در این مورد جریان دارد و این حکومت تعیین نماینده ویژه برای افغانستان که از سوی سازمان ملل در نشست قبلی دوحه مطرح شده بود را نمی پذیرد.

پیشنهاد می شود: الزامات و چالش‌های حضور گسترده چین در افغانستان

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=19871

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها