حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رییس جمهور ایران در امور افغانستان در اجتماع عظیم مهاجران افغانستانی و مقامات و دیپلمات‌های ارشد دو کشور در مشهد مقدس گفت که جمهوری اسلامی در راستای سیاست حمایت از مردم افغانستان با طالبان، همکاری می‌کند. او همچنین تاکید کرد که ایران بازگشت نخبگان و سرمایه‌های افغانستان به داخل آن کشور را تسهیل می‌کند.

به گزارش ایراف، حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رییس جمهور ایران در امور افغانستان، شامگاه یکشنبه ۶ خرداد در اجتماع بزرگ مهاجران افغانستانی مقیم مشهد مقدس در مراسم یادبود و پاسداشت رییس‌ جمهور فقید ایران، شهید آیت‌الله رییسی و سایر شهدای سانحه سقوط بالگرد، با محور مناسبات ایران و افغانستان در تحولات منطقه‌ای و آستانه نظم نوین جهانی، به ایراد سخنرانی پرداخت.

کاظمی قمی با تسلیت شهدای خدمت، از همدردی و غم‌شریکی مهاجران افغانستانی در پاسداشت شهدای خدمت قدردانی کرد.

همکاری با طالبان برای حمایت از مردم افغانستان

سرپرست سفارت ایران در کابل، سیاست جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با حاکمان جدید افغانستان را همان تداوم سیاست حمایت از مردم افغانستان دانست و گفت: “جمهوری اسلامی در راستای سیاست حمایت از مردم افغانستان با طالبان، همکاری می‌کند”.

تسهیل روند بازگشت نخبگان و سرمایه‌گذاران به افغانستان

کاظمی قمی خطاب به مهاجران به نقش مهم آنان در بازسازی افغانستان تاکید نمود و گفت: “آنچه ما در تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی می‌بینیم این است که نظام بین‌الملل دچار دگرگونی شده است، امروز باید دید که جایگاه افغانستان در نظام جدید بین‌الملل چیست؟”

کاظمی قمی با اشاره به حضور جمع کثیری از نخبگان، فرهنگیان و دانشگاهیان افغانستانی در ایران از لزوم و دستور کار سازماندهی آنان سخن گفت و افزود: “تلاشی که الان در جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد این است که از نخبگان افغانستان حمایت کنیم که اینها بتوانند مسیر ورود به داخل افغانستان را باز کنند و جمهوری اسلامی تسهیل‌کننده این مسیر باشد”.

کاظمی قمی همچنین از لزوم سرمایه‌گذاری در حوزه مهاجران سخن گفت که جمهوری اسلامی به دنبال ایجاد بستر و تسهیل در امر سرمایه‌گذاری مهاجران است و افزود: “ما به دنبال تسهیل سرمایه‌گذاران هستیم که بتوانیم انتظارات آنها را برآورده نماییم. باید به گونه ای عمل کنیم که این سرمايه ها، در شرایط مناسبی که در افغانستان فراهم می‌شود، به آنجا منتقل شوند.”

کاظمی قمی سخنانش را با این جمله خاتمه داد: “ما مسیر دولت فقیدمان را در امور افغانستان را با تمام قوت، ادامه خواهیم داد”.

جایگاه همسایگان، منطقه و جهان اسلام در سیاست خارجی ایران 

او در ادامه با مرور مناسبات تقویمی خرداد همچون آزادسازی خرمشهر، قیام ۱۵ خرداد و ارتحال امام در این ماه، خرداد را ماهی عظیم و بزرگ برای ملت ایران خواند و با اشاره به سالروز آزادسازی خرمشهر، محور مقاومت امروز منطقه را در امتداد منطق دفاع مقدس دانست: “محور مقاومت امروز منطقه، سرآغاز و شروعش از هشت سال دفاع مقدس است. امام فرمود راه قدس از کربلا می‌گذرد و ما امروز می‌بینیم که آزادسازی قدس از این مسیر می‌‌گذرد و جرقه محور مقاومت از دفاع مقدس است.”

کاظمی‌ قمی، سیاست خارجی رییس جمهور فقید ایران را متاثر و در راستای گفتمان انقلاب اسلامی، فرمایشات امام خمینی و منویات مقام معظم رهبری دانست که “کشورهای همسایه، منطقه و جهان اسلام” در اولویت نخست سیاست خارجی رییس جمهور شهید قرار داشته است.

سفیر ایران در کابل، دومین اولویت سیاست خارجی رییس جمهور فقید ایران را “توجه به محور مقاومت و امنیت و توسعه آن” دانست و در بیان پیامد این اولویت در سیاست خارجی گفت: “محور مقاومت امروز به یُمن مجاهدت‌ها به یک قطب قدرت تبدیل می‌شود”.

کاظمی قمی حمایت از محرومان و مستضعفان و همچنین گنجاندن اقتصاد مقاومتی در سیاست خارجی را از دیگر اولویت‌های سیاست خارجی دولت رییس جمهور شهید خواند و در جمع‌بندی از عملکرد دولت آیت‌الله رییسی در این سیاست‌ها گفت: “امروز شما می‌بینید که در تمام منطقه از افغانستان گرفته تا عراق، سوریه، یمن و فلسطین و غیره، محور مقاومت تنها محدود به یک جغرافیا نیست”.

سرپرست سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل، انجام عملیات “وعده صادق” را یک “مانور ایمانی” در دوره رياست‌جمهوری آیت‌الله رییسی دانست که تمام جبهه استکباری در مقابل آن ایستاد تا این عملیات انجام نشود و درباره حمایت‌های افغانستان از این عملیات گفت: “پیام‌های حمایت‌آمیزی که از افغانستان آمد، شگفت‌انگیز بود”.

کاظمی‌ قمی، همچنین ورود و حضور ایران در سازمان‌های مهم منطقه‌ای و بین‌المللی در دوره سه ساله رییس جمهور فقید را متاثر از “دیپلماسی فعّال” دولت ایشان و وزیر امور خارجه فقید، شهید دکتر امیرعبداللهیان دانست و از این عملکرد با تعبیر “پیوند میدان دیپلماسی با میدان محور مقاومت” یاد نمود و گفت: “در حقیقت آنچه در محور مقاومت اتفاق می‌افتاد هماهنگ با میدان دیپلماسی بود“.

افغانستان، مکمل ایران و عضو اصلی محور مقاومت

سرپرست سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل، با ذکر پیشینه مقاومت مردم افغانستان در برابر تجاوزات بیگانگان انگلیسی، ارتش سرخ شوروی و در نهایت اشغال ۲۰ ساله آمریکا افزود: “افغانستان عضو اصلی و لاینفک محور مقاومت است”.

کاظمی‌ قمی چهل سال تجاوزگری و اشعالگری خارجیان در افغانستان را نشان از اهمیت و جایگاه ژئوپلیتیکی افغانستان دانست که علاوه بر این بُعد، فرهنگ و تمدنش نیز بسیار مهم است. از همین روی افغانستان را امتداد ژئوپلیتیکی ایران دانست و افزود: “ما باید به چنین افغانستانی نگاه کنیم که مکمل ایران است“.

کاظمی‌ قمی، خروج نیروهای آمریکا از افغانستان را “یک فرار مفتضحانه” خواند که سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده‌اش همچنان در قبال افغانستان ادامه دارد که شکل‌گیری گروه‌های تروریستی، به راه انداختن جنگ‌های نیابتی و ایجاد نزاع میان افغانستان و کشورهای همسایه از اشکال این سیاست فتنه‌انگیز و شیطنت‌بار است.

کاظمی‌ قمی یکی از سیاست‌های خبیثانه آمریکا را در فرار مفتضحانه از افغانستان در این امر دانست که به دنبال آن جمع کثیری از متخصصان و نخبگان افغانستان را نیز از کشور خارج کرد.

گفتنی است که مراسم یادبود و پاسداشت رییس‌ جمهور فقید ایران توسط مهاجران افغانستانی مقیم خراسان رضوی و به همت «بنیاد فرهنگی مهاجر» برگزار شد و در این مراسم، علاوه بر حضور با شکوه مهاجران افغانستانی، مقامات و شخصیت‌های مطرح ایران و افغانستان از جمله مدیرکل اداره اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی، نماینده وزارت خارجه در مشهد مقدس، خواهرزاده رییس جمهور شهید، نخبگان و شخصیت های برجسته افغانستانی و سرکنسول افغانستان در مشهد شرکت داشتند.

پیشنهاد می شود: نگاه آیت‌الله رییسی به فعالیت‌های فرهنگی مهاجرین سازنده بود

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=21828

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها