چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
نوزدهمین نشست وزرای خارجه مجمع گفت‌وگوهای همکاری آسیا آغاز به کار کرد-ایراف

به گزارش ایراف، تهران امروز دوشنبه 4 تیرماه میزبان نوزدهمین نشست وزرای خارجه مجمع گفتگوهای همکاری آسیا با حضور مقامات داخلی و خارجی است.

در ابتدای این نشست علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه گفت: مفتخریم که در تهران میزبان اجلاس وزیران مجمع گفت‌وگوی آسیایی (ACD) باشیم و ریاست این اجلاس را بر عهده بگیریم.

در ادامه این نشست، پیامی از محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری قرائت شد.

در این پیام از نقش این مجمع برای ایجاد منطقه‌ای متحدتر یاد شده است.

محمد مخبر در این پیام گفته است: مجمع گفتگوهای همکاری آسیا می تواند نقش مهمی در ایجاد آسیایی متحدتر، قدرتمندتر و نقش آفرین تر ایفا کند.

سرپرست ریاست جمهوری، در بخش دیگری از این پیام آورده است که در شرایط فعلی نظام بین الملل، آسیا قادر خواهد بود الگویی مبتنی بر چندجانبه گرایی را در عرصه جهانی شکل دهد.

او در بخش دیگری از این پیام افزود که آسیا جایگاه مهمی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دارد.

مخبر همچنین در این پیام، نگاهی به مساله فلسطین انداخته و گفته است فلسطین بخش جدایی ناپذیر جهان اسلام است که ایران از هر فرصتی برای سازوکارهای چند جانبه برای کمک به توقف این جنایات بی سابقه و استقرار آتش بس و ارسال کمک های بشردوستانه به مردم غزه استفاده کرده و به آن ادامه می دهد.

مجمع گفت‌و‌گوی همکاری آسیا که در سال 1381 ایجاد شد، گستره وسیعی از قاره پهناور آسیا را در برمی‌گیرد. 35 کشور عضو مجمع مجموعاً 56 درصد جمعیت و 35 درصد تولید ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص داده‌اند و از طریق گفت‌و‌گو و شراکت در پی توسعه مناسبات در حوزه‌های مختلف همچون مواصلات و ارتباطات؛ علوم، فناوری و نوآوری؛ آموزش و توسعه منابع انسانی؛ امنیت غذایی، امنیت انرژی و امنیت آبی؛ فرهنگ و گردشگری و توسعه فراگیر و پایدار هستند.

جمهوری اسلامی ایران در سال 1383 به عضویت مجمع گفت‌و‌گوی همکاری آسیا درآمد و از جمله اعضای فعال آن به شمار می‌رود.

از مهرماه 1402 ریاست این مجمع بر عهده وزیر امور خارجه فقیدمان قرار گرفت. علاوه بر جمهوری اسلامی ایران، تایلند، اندونزی، مالزی، فیلیپین، برونئی، سنگاپور، کامبوج، ویتنام، میانمار، لائوس، نپال، روسیه، ترکیه، ژاپن، چین، مغولستان، کره‌جنوبی، هند، افغانستان، پاکستان، بنگلادش، سریلانکا، بوتان، کویت، بحرین، عربستان، قطر، امارات، عمان، فلسطین، قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان عضو مجمع هست.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=26073

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها