شنبه 16 سرطان/تیر 1403 برابر با Saturday, 6 July , 2024
نهاد آمریکایی خواستار تعامل و فشار همزمان در برابر طالبان شد-ایراف

به گزارش ایراف، این نهاد آمریکایی روز دوشنبه ۲۱ خردادماه نوشته است که سازمان ملل متحد در حال آماده شدن برای میزبانی سومین نشست نمایندگان بین‌المللی خود برای افغانستان در اواخر ماه جاری میلادی در دوحه است.

طالبان از شرکت در نشست قبلی سازمان ملل در دوحه در ماه فوریه خودداری کردند و دلیل آن نیز مشارکت فعالان حقوق بشر بود. اما اکنون رهبران طالبان گفته‌اند که این گروه در حال بررسی برای حضور در این نشست هستند.

این نهاد اما می‌گوید که حضور طالبان در دوحه مطلوب خواهد بود، اما تنها در صورتی که سازمان ملل و جامعه بین‌المللی به اعمال فشار بر حقوق بشر و به ویژه حق زنان و دختران ادامه دهد و سایر فعالان افغان و رهبران جامعه مدنی در گفتگوها شامل شوند.

مرکز امنیت آمریکا می‌افزاید که این امید وجود داشت که فعالیت‌های اخیر سازمان ملل در مورد افغانستان شروع به ایجاد یک روند بین‌المللی کند که از طریق آن طالبان در مورد مسائل حقوق بشری پاسخگو باشد.

این درحالی است که طالبان حضور در نشست دوحه سه را منوط به بررسی جزئیات این نشست گذاشته‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در همین رابطه در مصاحبه با تلویزیون آمو گفته بود که محورها و جزئیات سومین دور نشست دوحه با آنها به اشتراک گذاشته شده است. اما طالبان تصمیم نهایی برای شرکت در نشست دوحه را نگرفته‌اند.

در همین رابطه این نهاد می‌افزاید که باید فوریت‌های بیشتری برای تلاش‌های سازمان ملل برای پاسخگو کردن طالبان وجود داشته باشد. از جمله اعلام آپارتاید جنسیتی به عنوان جنایت علیه بشریت در افغانستان.

از طرف دیگر، باتوجه به افزایش تهدیدات داعش این نهاد می‌گوید که جامعه بین المللی باید بیشتر بر تهدید فزاینده ناشی از تروریسم در افغانستان تمرکز کند.

پیچیدگی و توانایی فزاینده داعش برای انجام عملیات چه در مقایس بزرگ و چه در داخل به طور فزاینده‌ای نیازمند نظارت موثرتر است.

این امر مستلزم ایجاد درجاتی از تعامل با طالبان است اما نباید به کاهش فشار بر رژیم بر سر نگرانی‌های حقوق بشر منجر شود.

در همین رابطه، مجله لانگ وار ژورنال در تحلیل جدید در مورد فعالیت داعش آورده است که این گروه در حال انجام عملیات‌های فرامرزی از خاک افغانستان هستند.

در این گزارش آمده است داعش شاخه خراسان با استفاده از پایگاه خود در افغانستان و به همراه شبکه‌های خود در آسیای مرکزی و جنوبی، به عنوان یک بازیگر فراملی و با ظرفیت انجام عملیات در سراسر آسیا و اروپا دوباره ظاهر می‌شود. این درحالی است که به گفته مجله طالبان از این افزایش به دنبال کسب مشروعیت و حمایت کشورهای خارجی است.

در نهایت، این نهاد می‌گوید که وضعیت پیچیده تروریسم و شرایط وخیم حقوق بشری در افغانستان نیازمند یک رویکرد بین المللی است که شامل ترکیبی از تعامل با طالبان و فشار برای بهبود حقوق زنان و قطع رابطه با گروه های تروریستی است.

پیشنهاد می شود: فراخوان القاعده: برای آموزش نظامی به افغانستان بیایید

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=24144

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها