چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
معاون دبیرکل سازمان ملل: بحث عمیقی درباره رفع تحریم‌ها نداشتیم-ایراف

به گزارش ایراف؛ رزماری دی کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل در نشست خبری پایان نشست دوحه3 اظهارداشت: نشست دوحه و تعامل با طالبان، به معنای عادی‌سازی روابط یا رسمیت طالبان نیست.

این مقام سازمان ملل گفت: بحث عمیقی درباره رفع تحریم‌ها علیه طالبان صورت نگرفته و به رسمیت شناختن دولت طالبان نیز در دستور کار جایی ندارد.

مردم باید محور تصمیم‌گیری‌ها باشند و زنان بخشی از مردم افغانستان هستند

میزبان دوحه 3 با بیان اینکه امیدواریم که مشکل ممنوعیت آموزش دختران «به زودی» برطرف شود گفت: سیاست سازمان ملل متحد این است که مردم در محور تصمیم‌گیری‌ها قرار داشته باشد و زنان نیز بخشی از مردم‌ هستند.

او خاطرنشان کرد که طالبان حاضر به صحبت و تعامل با جهان شده‌اند.

این مقام سازمان ملل که میزبانی نشست دوحه را برعهده داشت، تصریح کرد: مقام‌های سازمان ملل از نگرانی و اعتراضات زنان در رابطه به نبودشان در نشست دوحه آگاه است.

او ادامه داد: زنان بر سر میز مذاکره با طالبان نبودند اما صدای آنان را شنیدیم. آنان حق دارند در چنین نشست‌هایی حضور داشته باشند.

ما بر ضرورت تشکیل حکومت فراگیر تاکید کردیم

او تاکید کرد که افغانستان با محروم کردن ظرفیت نیم جمعیتش، نمی‌تواند به جامعه بین‌المللی بازگردد.

میزبان دوحه 3 خاطرنشان کرد که در این نشست درباره ضرورت حکومت‌داری فراگیر و احترام به حقوق اقلیت‌ها گفت‌وگو شده است. تعامل با طالبان گام به گام خواهد بود.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد که این نشست سودمند بود و زمینه تعامل برای آینده وجود دارد. ما امیدوار هستیم که مشکل ممنوعیت آموزش دختران به زودی برطرف شود.

محرومیت زنان و دختران توسعه افغانستان را به تاخیر انداخته است

رزماری دی کارلو گفت که محرومیت زنان و دختران باعث به تاخیر انداختن توسعه افغانستان شده است.

این مقام ملل متحد افزود: آنان (طالبان) در این نشست در مورد حکومت همه شمول و به حاشیه رانده شدن اقلیت‌ها نیز گفتگو کرده‌اند.

او تاکید کرد که نشست دوحه و تعامل با امارت اسلامی، به معنای عادی‌سازی روابط یا رسمیت طالبان (امارت اسلامی نیست) نیست.

خانم دیکارلو در سخنرانی پایانی نشست دوحه اعلام کرد که پیش‌بینی می‌کند در آینده گروه‌های کاری در بخش‌های دیگر به خصوص حقوق بشر و زنان و دختران نیز تشکیل شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر روی تشکیل دو کارگروه بخش خصوصی و محو خشخاش توافق شده است.

با این‌ همه قرار است فردا ۲ تن به نمایندگی از جامعه مدنی افغانستان با معاون دبیرکل ملل متحد و نمایندگان کشورها دیدار کنند.

روزماری د‌ی‌کارلو گفت که ۵ نفر برای نشست با جامعه مدنی دعوت شده بودند که از این میان سه تن این دعوت را رد کردند و اکنون فردا یک زن و یک مرد در این نشست حضور خواهند داشت.

خانم دیکارلو افزود: با این‌ همه قرار است فردا ۲ تن به نمایندگی از جامعه مدنی افغانستان با معاون دبیرکل ملل متحد و نمایندگان کشورها دیدار کنند. ۵ نفر برای نشست با جامعه مدنی دعوت شده بودند که از این میان ۳ تن این دعوت را رد کردند و اکنون فردا یک زن و یک مرد در این نشست حضور خواهند داشت.

گفته می‌شود که هیات طالبان که به رهبری ذبیح‌الله مجاهد در نشست دوحه حاضر شده بودند، قرار است که فردا صبح محل برگزاری نشست دوحه را ترک کنند و برنامه‌ای با اعضای جامعه مدنی افغانستان دیدار کنند.

پیش از این شبیر بشیری کارشناس مسائل اقتصادی افغانستان درباره نشست دوحه گفت با نشست‌های تشریفاتی مشکلات افغانستان حل نمی‌شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=27370

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها