دوشنبه 11 سرطان/تیر 1403 برابر با Monday, 1 July , 2024
مجاهد: پیام عیدی رهبر طالبان «اختلاف» نبود؛ هدف نشست دوحه «حل مشکلات» است

به گزارش ایراف؛ ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان با رد اختلافات در نظام امارت اسلامی گفت که تاکید رهبر بر دوری از اختلافات به معنای وجود تشدد و اختلاف در نظام اسلامی آنان نیست.

این درحالی است که هبت‌الله آخندزاده، رهبر امارت اسلامی در سخنرانی خود در نماز عید سعید قربان در مسجد عیدگاه قندهار از همه مردم افغانستان خواست که اختلاف‌ها را کنار بگذارند رهبر طالبان گفت کنار رفتن از منصب ام را می پذیرم، اما تفرقه را نه.

رهبر طالبان در  گفت: «اختلاف نمی‌خواهم. اگر در یک روز همه به اتفاق مرا از این منصب عزل کنند، به آن راضی هستم، اما به این راضی نیستم که اختلاف و تفرقه باشد. حاکمیت با وجود اختلاف مستحکم می‌شود. اگر کوشش کنم که در میان مردم اختلاف بیندازم، آنها در مورد من متفق نخواهند شد. آنها بین خودشان درگیر خواهند بود. اما من این را نمی‌خواهم. این سیاست فرعونی است. این سیاست شیطانی است.»

ملا هبت‌الله تاکید کرد که نظام کنونی یک نظام شرعی است و باید تقویت شود. «این نظام عدالت را تامین می‌کند، اما در صورتی که اتحاد باشد.»

در همین حال؛ ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در یک کنفرانس خبری که در مرکز رسانه‌های حکومت برگزار شد، هدف از شرکت طالبان در نشست سوم دوحه را حل مشکلات، تفاهم و تعامل با کشورها دانسته است.

سخنگوی طالبان در ادامه همه کشورها و جهت‌ها را در این نشست به تعامل دعوت کرده و از آنان خواسته که از این نشست استفاده بهتر کنند.

مجاهد از کشورها خواسته که در این شرایط سخت مردم افغانستان را تنها نگذارند و در توسعه اقتصادی و بازسازی افغانستان سهم بگیرند.

او همچنان افغانستان را خانه مشترک همه افغان‌ها گفته و خواستار همکاری مشترک برای تحکیم ثبات و امنیت به دست آمده شده است.

این درحالی است که سومین نشست دوحه برای افغانستان در تاریخ دهم و یازدهم تیر ماه در پایتخت قطر برگزار می‌شود. علاوه بر طالبان، نمایندگان حدود ۳۰ کشور و سازمان بین‌المللی نیز به این نشست دعوت شده‌اند.

اما هیچ نماینده‌ای از جریان‌های مخالف طالبان در نشست رسمی، حضور نخواهند داشت؛ چیزی که از پیش شرط‌های طالبان برای شرکت در این نشست بود؛ اما خشم و اعتراض گسترده‌ جناح‌های مخالف و سازمان‌‌های جهانی را برانگیخته است.

در نشست دوحه قرار است که یک هیات میان‌رتبه طالبان حضور یابند و ذبیح الله مجاهد هیأت طالبان در نشست دوحه را رهبری می کند. بررسی مسایل اقتصادی، کمک‌های بشردوستانه و مبارزه با مواد مخدر دستورکار نشست دوحه 3 است که به باور کارشناسان، سومین نشست دوحه را نیز در مسیر دو نشست قبلی قرار می دهد و از ضریب موفقیت آن می کاهد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=26960

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها