سفرهای منطقه ای وست بی نتیجه است-سفرهای تام وست بدون ارتباط با طالبان بی‌فایده و کلیشه‌ای-ایراف

به گزارش ایراف، ذبیح‌الله مجاهد در تازه‌ترین مصاحبه خود پیرامون سفرهای توماس تام وست، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان ضمن بی اهمیت دانستن این سفرها تاکید کرد که این سفرها در شرایطی که با طالبان در مورد آنها صحبت نشود، سودمند نخواهد بود و بی‌فایده است.

ذبیح‌الله مجاهد ضمن اشاره به سفر دو روز پیش توماس وست به ترکیه گفت که سفرهای توماس وست بدون ارتباط مستقیم با طالبان مشکلی را حل نمی‌کند.

به گفته او طالبان اکنون با کشورهای منطقه دارای ارتباط است و این تعاملات سودمند بوده است.

نماینده ویژه امور آمریکا در ماه‌های اخیر سفرهای منطقه‌ای خود را به کشورهای مختلف با محوریت افغانستان آغاز کرده است. دو روز پیش در سفر خود به ترکیه با اوزان ارطغرل، سفیر پیشین ترکیه در کابل دیدار کرد و پیرامون تلاش‌های هماهنگ و دیپلماسی مشترک برای مبارزه با داعش شاخه خراسان گفت‌وگو کردند.

وست پیش از آن با سفر به قطر، امارات، پاکستان و هند تحولات افغانستان را بررسی کرد.

گفتنی است وست پیش از این نیز سفرهای دوره‌ای منطقه‌ای دیگر برای ایجاد اجماع منطقه‌ای پیرامون مسائل افغانستان انجام داده بود.

باید گفت که هدف از این سفرهای منطقه‌ای ایجاد اجماع بین کشورهای منطقه برای تحت فشار قرار دادن طالبان در برابر پذیرش خواسته‌های ایالات متحده در افغانستان است.

خروج غیرمسئولانه آمریکا از افغانستان و متعاقب آن بسته شدن همه درهای تعامل به روی دو طرف منجر به آن شده است که ایالات متحده با جلب توجه کشورهای نزدیک به طالبان از حیث جغرافیایی تاحدی به جبران جای خالی خود بپردازد. در واقع، آمریکا به دنبال ایجاد اجماع از طریق شرکای خود برای نفوذ و پیگیری تحقق اهداف خود در افغانستان است.

اما باید توجه کرد که این تلاش‌ها در شرایطی رقم می‌خورد که طالبان نیز به موازات آن در تلاش برای پیدا کردن شرکای جدید برای خود است.

به طوری که ذبیح الله مجاهد می‌گوید؛ حکومت سرپرست نیز دارای روابط با کشورهای منطقه است که از این روابط سود برده است. موضوعی که این پیام را به آمریکا دارد که در هر صورت راه ورود مجدد به افغانستان از مسیر تعامل با طالبان می‌گذرد و این واقعیتی گریزناپذیر است.

پیشنهاد می شود: مجاهد: ایجاد گروه تماس برای افغانستان سودمند است

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=21731

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها