چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
به هیچ کشوری از خاک افغانستان آسیب نرسیده است

به گزارش ایراف، سخنگوی حکومت سرپرست، امروز سه شنبه 15 خرداد به رادیو تلویزیون ملی افغانستان گفت که در جریان سه سال حاکمیت حکومت سرپرست به هیچ کشوری از خاک افغانستان آسیب نرسانده است.

او افزود که این حکومت براساس استراتژی خود این اجازه را به هیچ گروهی نمی‌دهد که از خاک افغانستان علیه کشوری دیگر استفاده شود.

این اظهارات در واکنش به سخنان رستم امام علی، رییس پارلمان تاجیکستان که گفته بود افغانستان تحت حاکمیت طالبان به مرکز تروریسم تبدیل شده است، مطرح شد.

این مقام تاجیک همچنین گفته بود که مدارس دینی در افغانستان جهادگرایان انتحاری را پرورش می‌دهد.

این اظهارات او در نشست روسای پارلمان کشورهای سازمان پیمان امنیت جمعی در قزاقستان مطرح شد.

برخلاف بسیاری از کشورهای آسیای مرکزی که روابط خود را با افغانستان تحت حاکمیت طالبان گسترش داده‌اند، تاجیکستان ملاحظات خاص خود را در مورد این همسایه جنوبی دارد.

این کشور همواره نگرانی‌های امنیتی خود را از جانب افغانستان مطرح کرده است. این درحالی است که رییس پیمان امنیت جمعی نیز روز گذشته مطرح کرد افغانستان کانون اصلی تهدید های فرامرزی برای آسیای مرکزی است.

او گفت: به لطف اراده سیاسی کشورهای عضو این سازمان مرحله نهایی تصویب پیش نویس برنامه هدفمند سازمان پیمان امنیت جمعی در زمینه تقویت مرزهای تاجیکستان و افغانستان به پایان رسیده است. این شامل اقدامات خاصی با هدف تضمین امنیت بخش جنوبی سازمان است.

این درحالی است که چندروز پیش نگرانی وزیر دفاع روسیه از افزایش فعالیت های گروه های تروریستی علیه آسیای مرکزی در افغانستان در خبرها آمده بود وی خواستار تقویت امنیت مرزی بین افغانستان و تاجیکستان شد.

آندری بلوسف، وزیردفاع روسیه بر لزوم تقویت مرزهای تاجیکستان و افغانستان و اتخاذ تدابیر دیگر برای تضمین ثبات منطقه تاکید کرد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=23316

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها