ماهیت کمک‌های بین‌المللی بر اساس اولویت‌های مردم افغانستان

به گزارش ایراف؛ وزارت امور خارجۀ طالبان گفت نشست هماهنگی مقامات طالبان و دفاتر ملل متحد برای بحث در مورد نیازهای مردم افغانستان و اولویت‌های حکومت طالبان در بخش‌های مختلف، کمک‌های سازمان ملل متحد در سال گذشته و برنامه‌های آینده در کابل برگزار شد.

«امیرخان متقی» گفت: پس از پایان جنگ در کشور اکنون زمان آن است تا تمام تلاش‌ها بر بازسازی و توسعه افغانستان متمرکز شود.

وی تصریح کرده با آنکه حکومت طالبان تلاش می‌کند تا افغانستان را از رهگذر اقتصادی و توسعه به خودکفایی سوق دهد، اما با چالش‌ها متعدد روبروست.

متقی از شکنندگی اقتصاد، هزاران بیوه، یتیم و معلول، میلیون‌ها مهاجر، سیستم بهداشتی متکی بر کمک‌های خارجی، وجود میلیون‌ها معتاد، آلودگی اراضی با ماین‌ها و مهمات منفجر نشده، خشکسالی‌های متداوم، زلزله، سیل و سایر حوادث طبیعی به عنوان عواملی یاد کرده که به تنهایی حکومت طالبان نمی‌تواند از عهدۀ آن برآید.

وزیر امور خارجه طالبان با اشاره به اینکه در کوتاه مدت افغانستان به کمک‌های بین‌المللی نیاز دارد، تاکید کرد: برای استفاده از کمک‌های بین‌المللی لازم است که ماهیت کمک‌ها و شکل توزیع آن با نیازها و اولویت‌های مردم افغانستان تنظیم شود.

«اندریکا رتواتی» معاون نماینده ویژه منشی عمومی ملل متحد در امور افغانستان و هماهنگ‌کننده امور بشری ملل متحد نیز در این دیدار گفته است که این سازمان تلاش می‌کند که ماهیت کمک‌ها را به کمک‌های توسعه‌ای تغییر دهد.

حکومت طالبان در حالی بر تنظیم کمک‌های بین‌المللی بر اساس نیازها و اولویت‌های مردم افغانستان تاکید کرده که اخیراً فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و جمعیت‌های هلال احمر با توجه به بدترشدن وضعیت بشری در افغانستان، خواستار بازنگری فوری در روند مدیریت امدادرسانی در این کشور شد.

این فدراسیون با نشر گزارشی گفت که بدون بررسی عمیق روند کمک‌های بشردوستانه، حذف ریشه‌های بحران دوامدار در افغانستان امکان‌پذیر نخواهد بود.

این در حالی است که کمک‌های جامعه جهانی به افغانستان کاهش یافته است و سازمان ملل متحد در سال جاری ۳.۰۶ میلیارد دلار بودجه مورد نیاز برای برنامه‌های امدادرسانی در افغانستان، تنها شش درصد آن را تا ماه آوریل دریافت کرده است.

براساس طرح کمک‌های بشری ملل متحد در سال ۲۰۲۴، بیش از نصف جمعیت افغانستان به نحوی به کمک‌های بشردوستانه نیاز خواهند داشت.

سازمان ملل متحد تاکید کرده است که از جمله تمام نیازمندان ۱۷.۳ میلیون نفر از آسیب پذیرترین افراد، به شمول کسانی که معلولیت دارند، تحت پوشش ماموریت کمک‌رسانی قرار می‌گیرند.

در این رابطه مطالعه سازمان ملل: تنها 6درصد از بودجه اختصاصی به افغانستان محقق شده است پیشنهاد می شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=19962

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها