فضل‌الرحمان: راه را برای بهبود روابط با کابل باز کردیم؛ اما همه‌چیز هدر رفت

به گزارش ایراف، مولانا فضل الرحمان، رهبر جمعیت علمای اسلام با اشاره به سفر خود به کابل گفت: با اطمینان می‌توانم بگویم و می‌خواهم در مقابل تمام ملت بگویم که ما موفق بودیم. ما راه را برای همکاری بین دو کشور در همه زمینه ها باز کردیم، اما همه چیز هدر رفته است. این برای راضی کردن کیست؟ آیا به نفع پاکستان است؟ اصلا!»

او پیش از این نیز با انتقاد از مقامات نظامی پاکستان، گفته بود که نباید افغانستان را مسئول ناامنی‌ در پاکستان دانست.

او این سئوال را مطرح کرد که اگر گروه‌های تروریستی از افغانستان به پاکستان وارد می‌شوند، پس چرا این گروه‌های تروریستی در مرز متوقف نمی‌شوند؟

رهبر جمعیت علمای پاکستان پیش از این نیز در یک نشست عمومی از عملکرد نیروهای نظامی پاکستان در مبارزه با ترویسم و اتخاذ تدابیر امنیتی انتقاد کرده بود.

او در واکنش به اظهارات ژنرال باجوا مبنی بر هزینه‌های سنگین برای تدابیر امنیتی در مرز دیورند گفت که در صورت اتخاذ این تدابیر امنیتی چگونه ۲۰ تا ۳۰ هزار ستیزه‌جوی مسلح پاکستانی در جریان جنگ طالبان علیه آمریکایی‌ها وارد افغانستان شدند؟

فضل‌الرحمان در این نشست مطرح کرد که ژنرال باجوا به او گفته است که میلیاردها روپیه را برای انسداد و نصب سیم خاردار  بر روی خط دیورند اختصاص داده و هیچ‌کس نمی‌تواند از آن عبور کند.

اما او پرسید که در این صورت ۲۰ تا ۳۰ هزاره ستیزه‌جوی مسلح پاکستانی که در جنگ طالبان علیه آمریکایی‌ها در افغانستان شریک بودند، چگونه و چه زمانی به افغانستان رفتند؟

وی افزود: زمانی که طالبان در افغانستان به قدرت رسیدند چگونه این جوانان پرقدرت به پاکستان بازگشتند؟

این رهبر دینی پاکستانی در ماه ژانویه سال جاری به کابل سفر کرده بود و با برخی از مقامات طالبان دیدار و گفت و گو کرد.

برخی از تحلیلگران این سفر را ماموریت فضل الرحمن برای متقاعد کردن طالبان برای مهار تی تی پی عنوان کرده بودند.

خود او نیز هرچند عنوان کرده بود که احتمال دارد تی تی پی یکی از موضوعات این سفر باشد اما گفت این دیدار نه به نمایندگی از دولت اسلام آباد بلکه توسط حزب او ترتیب داده شده است.

او بعد از این سفر، در یک مصاحبه تلویزیونی گفت «ملا هبت‌الله آخوندزاده»؛ رهبر طالبان در دیدار با او تمامی موارد آمادگی برای تعامل با پاکستان را پذیرفته است.

وی افزود: عکس‌العمل خوبی از جانب مقام‌های افغان دریافت کرده است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=24523

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها