چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
عبدالحمید خراسانی

اظهارنظرهای جنجالی تازه فرمانده حاشیه نشین طالبان در مورد حادثه بدخشان این سوال را بر می انگیزد که او واقعا حامی عدالت اجتماعی است یا در حال آخرین تلاش ها برای حفظ قدرت است؟

به گزارش ایراف، عبدالحمید خراسانی از فرماندهان تاجیک تبار طالبان در یک نوار صوتی منتشر شده در واکنش به حادثه بدخشان، حکومت سرپرست را متهم به اتخاذ رویکرد تبعیض قومی و زبانی کرده و به رئیس ستاد ارتش طالبان گفته که عاملان حادثه بدخشان را قصاص کند. او همچنین، با لحنی تهدیدآمیز در این نوار صوتی مطرح کرده است که حکومت سرپرست مانند نظام قبلی، کسی را به درون خود راه نمی دهد. اما این واکنش او به نوع رفتار حکومت سرپرست با حادثه بدخشان که از نظر خراسانی تبعیض آمیز و قوم گرایانه بوده است موجی از انتقادهای تند طالبان پشتون تبار را متوجه او کرد. چنانچه که گروهی از این افراد خواستار مجازات او شدند.

چنانچه که پس از این اظهارات، او دو روز بعد در یک پیامی دیگر مطرح کرد که او و افرادش تصمیم گرفته اند که تجهیزات نظامی خود را تحویل و از صفوف نیروهای حکومت سرپرست خارج شوند.

از طرف دیگر، اظهارات عبدالحمید خراسانی منجر به حمایت هایی از سوی دیگر نیروهای طالبان غیرپشتون در بدخشان، پنجشیر، کاپیسا و پروان شد. به طوری که این گروه ها در نوارهایی ویدیوئی که به دست رسانه ها رسانده اند، مطرح کرده اند که اگر جلو قوم گرایی طالبان گرفته نشود آنها پاسخ خواهند داد.

اما فایل صوتی از سوی خراسانی با لحنی تند درحالی منتشر شده است که او در گفتگو با شبکه بی بی سی، گفته که از صحبت هایش سوء تعبیر شده است. او در مورد حادثه بدخشان در این مصاحبه در مورد صحبت هایش پیرامون قوم گرایی و سرکوب مردم گفته است که در روز نخست حادثه بدخشان اشتباهاتی صورت گرفته و دو نفر را کشته که نباید این کار صورت می گرفت.

از طرف دیگر، او خواست مردم بومی بدخشان مبنی بر حضور نیروهای دولتی غیربومی در بدخشان را بی اساس خوانده و گفت حضور نیروهای امنیتی در هر ولایتی به خاطر تامین امنیت است.  او افزود در دوره قبلی هم نیروهای بدخشانی در ولایات جنوبی حضور داشتند همچنین اکنون نیروهایی از  بدخشان در کابل و کاپیسا حضور دارند.

او همچنین در رابطه با افرادی که به نیروهای محلی حمله کردند،  مطرح کرد که هرکسی که خلاف اصول حکومت سرپرست خودسری کند و مسلمانی را به قتل برساند، باید شریعت اسلام بر آن تطبیق شود چراکه در این صورت است که مردم به حکومت اسلامی اعتماد می کنند. از طرف دیگر، عبدالحمید خراسانی افزود که صحبت ها و واکنش ها او متوجه افراد حکومت سرپرست بوده است نه رهبری و رئیس حکومت سرپرست.

گفتنی است این اظهارات درحالی بیان شده است که چندی پیش او برای چهارمین بار ازدواج کرد و مراسم ازدواج او به دلیل کاروانی از ماشین های گران قیمت جنجال برانگیز و با واکنش های تند نیروهای طالبان  رو به رو شد. در همین رابطه، سخنگوی پلیس پیشین طالبان،ژنرال مبین گفت که این امکانات شخصی نیست و متعلق به دولت است.

همچنین شماری از افراد طالبان به او لقب «مولوی مهدی دوم» دادند(مولوی مهدی از فرماندهان هزاره و شیعه مذهب طالبان در جریان مبارزه حکومت طالبان بود که پس از به قدرت رسیدن طالبان، مخالفت هایی را با حکومت سرپرست داشت) و او را به مخالفت در برابر رهبری طالبان متهم کردند.

خراسانی که معروف به ناصر بدری است، از نخستین افرادی بود که در روزهای آخر حکومت قبلی به طالبان پیوست و در جیران سقوط ولایت پنجشیر به دست طالبان حضور داشت. نقش او در جریان سقوط پنجشیر با واکنش تند شهروندان افغانستان رو به رو و او را به چهره ای خائن تبدیل کرده بود.

او در ابتدا مسئول امنیتی ولایت پنجشیر شد، سپس به عنوان فرمانده پلیس شهرستان احمدخان پکتیا انتخاب شد اما از این مقام نیز برکنار و خانه نشین شد. حوادثی که نقشی مهم در برمواضع جنجالی او داشته است.

او در دوره نظام جمهوریت نیز در خفا زندگی می کرد و چندین بار دستگیر شده بود. چراکه وزارت کشور افغانستان در آن زمان گفته بود که سرگروه یک باند جنایت پیشه است. مقامات افغانستان همچنین او را به قاچاق موادمخدر، ایجاد ترس و ارعاب متهم کرده بودند.

دراقع، باید گفت که  اظهارات جنجالی او  به عنوان عنصری که از قدرت کنار زده شده، را بیشتر می توان در راستای نمایش قدرت از سوی او تعبیر کرد. خراسانی دریافته است که اظهارات جنجالی او علی رغم آنکه نقشی تعیین کننده ندارد، می تواند در فراموشی او جلوگیری کند.  او که در دوره پیشین رویکردی ضد طالبانی داشت،  در روزهای منتهی به سقوط کابل جبهه عوض کرد و به طالبان پیوست. از طرف دیگر، او که جایگاه قومی خود را از دست رفته می داند، در پی آن است که با اظهاراتی بدون تاثیرگذاری مبنی بر مخالفت با تبعیض قومی اعتماد جامعه قومی خود را کسب کند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=19204

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها