دوشنبه 11 سرطان/تیر 1403 برابر با Monday, 1 July , 2024
کشت تریاک صفر شده-درخواست کمک از سازمان ملل برای کشت جایگزین-ایراف

به گزارش ایراف، عطاالله عمری، سرپرست وزارت زراعت طالبان روز گذشته، 7 خرداد با رزا اوتانبایوا، رئیس یوناما در افغاستان دیدار و در مورد سومین نشست دوحه گفت‌وگو کرد.

به نقل از خبرنامه این وزارت خانه، عطاالله عمری در این دیدار ضمن بیان اینکه در نتیجه تلاش‌های حکومت سرپرست تولید تریاک در افغانستان به صفر رسیده است، خواستار همکاری نهادهای بین المللی در ایجاد موارد معیشتی جایگزین برای کشاورزان افغانستان شد.

در این خبرنامه آمده است که عطاالله عمری افزوده است: «امیدوار هستیم که در نشست‌هایی که برگزار می‌شود، سازمان ملل و سایر نهادهای فعال در عرصه زراعت روی معرفی بدیل کشت تریاک و حمایت از کشاورزان تمرکز بیشتری کنند. چرا که حکومت سرپرست کشت تریاک را ممنوع کرده در نتیجه خواست ما این است که کشاورزان حمایت و جایگزین های مناسب برای آنها فراهم تا نیاز زندگی شان برآورده شود».

این درخواست درحالی مطرح می شود که منابعی از طالبان چندی پیش شروط این گروه را برای حضور نشست دوحه به رسانه‌ها اعلام کرده بودند. صحبت در مورد مواد مخدر یکی از موضوعاتی است که حکومت سرپرست افغانستان خواهان آن است تا در نشست دوحه 3 برروی آن بحث و گفت‌وگو صورت بگیرد.

رئیس یوناما به اشاره به برگزاری سومین نشست دوحه در قطر افزود که مواد مخدر یکی از موضوعات مورد بحث این نشست خواهد بود.

او همچنین افزود که به همین جهت حضور نماینده حکومت سرپرست برای جلب توجه کمک کنندگان جهانی برای پیدا کردن راه حل های بدیل کشت کوکنار در نشست دوحه 3 می‌تواند یک فرصت خوب ایجاد کند.

پس از بازگشت طالبان به قدرت رهبر این گروه طی دو فرمان قانون منع تریاک را صادر کرد.

هرچند این قانون به گزارش نهادهای مختلف به نظر موفق می رسید اما برای کشاورزان چالش هایی به همراه دارد.

براساس گزارش پژوهشی دفتر مبارزه با مواد مخدر به دنبال ممنوعیت کشت تریاک در افغانستان تولید این محصول تا سال 2023 حدود 95 درصد کاهش یافته بود. به طوری که میزان آن از 233هزار هکتار به 10هزارو 800 هکتار در سال 2023 رسیده بود. اما این موفقیت در کاهش تولید تریاک درحالی است که بسیاری از خانواده‌های روستایی در افغانستان را در وضعیت بدی قرار داده است. چراکه برای چندین دهه خشخاش منبع مهم درآمدی برای خانواده‌های روستایی افغانستان بود.

در سال 2022 درآمد ناشی از کشت تریاک 29 درصد از کل بخش کشاورزی افغانستان را تشکیل می‌داد.

به عبارت دیگر، این قانون درحالی با جدیت اعمال شد که گزینه های بدیل امرار معاش را برای خانواده‌ها روستایی درنظر نگرفته بود.

از طرف دیگر، اکنون اما و اگرهایی مبنی بر موفقیت این گروه در منع کشت تریاک در افغانستان وجود دارد.

ایرج کاکاوند، رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ایران ادعای طالبان تازه درباره کاهش و توقف تولید مواد مخدر در افغانستان را رد کرده است.

به گفته کاکاوند، در جلسه کارگروه مبارزه با مواد مخدر کشورهای عضو بریکس در مسکو گفت: «ایران هنوز کاهش قابل توجهی در میزان قاچاق و ترانزیت مواد از منشأ افغانستان را شاهد نبوده است.»

در همین رابطه آقای کاکاوند خبر داده است که پلیس مبارزه با مواد مخدر ایران  بیش از ۶۶۲ تن انواع مواد مخدر در سال ۲۰۲۳ و چهار ماهه اول سال ۲۰۲۴ کشف کرده است.

پیشنهاد می شود: الزامات و مکمّل‌های ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=22054

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها