دوشنبه 18 سرطان/تیر 1403 برابر با Monday, 8 July , 2024
طالبان: هدف اشغال‌گران تفرقه‌افکنی در افغانستان بود-ایراف نیوز

به گزارش ایراف، نورالله نوری، سرپرست وزرات اقوام و قبایل افغانستان با حضور در یک گردهمایی مردمی در بامیان گفت تعصبات قومی، زبانی و مذهبی در حکومت سرپرست جایگاهی ندارد.

او گفت که حکومت سرپرست به هیچکس اجازه تقویت و گسترش تعصبات را نمی‌دهد.

نوری در بخش دیگری از این سخنرانی گفت که هدف اشغالگران از بیست سال حضور در افغانستان تفرقه افکنی در این کشور بوده و آنها به دنبال تجزیه افغانستان بودند.

سرپرست وزارت اقوام و قبایل طالبان همچنین از بزرگان و روحانیون خواست که به حکومت سرپرست در ایجاد استحکام، ثبات نظام، همکاری کنند.

این اظهارت درحالی مطرح می‌شود که وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود با عنوان «آزادی‌های مذهبی بین المللی» آمار داده است که افغانستان در سال گذشته شاهد افزایش نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی بوده است.

این گزارش می‌گوید که حکومت سرپرست افغانستان در جریان یک سال گذشته از مکان‌های مذهبی اقلیت‌ها در افغانستان محافظت نکرده است.

در بخشی از این گزارش با استناد به گزارش سازمان‌های حقوق بشری و قربانیان حمله‌های هدفمند بر اقلیت‌های مذهبی به کاهش جمعیت شهروندان اهل سیک و هنود افغانستان پس از بازگشت طالبان اشاره شده است.

گفتنی است که باگذشت سه سال از ایجاد حکومت سرپرست در افغانستان علیرغم وعده‌های مکرر داده شده به شیعیان تاهنوز مطالبات آنها اجرایی نشده است.

چنانچه تاکنون هیچ هزاره‌ای به عنوان وزیر، والی در حکومت سرپرست تعیین نشده است.

انتظار می‌رود که حکومت سرپرست افغانستان چنانچه مقامات محلی هرات نیز تصریح کرده‌اند با درک اهمیت و حساسیت این رویداد بزرگ دینی و مذهبی، تدابیر لازم را برای برپایی عزاداری‌ها در فضایی امن و آزاد فراهم سازند.

لازم به ذکر است طالبان مسجد حضرت ابوالفضل در دارالامان کابل را پلمب کرد این درحالی است که گفته می شود این مکان یکی از مکان‌های برگزاری عزاداری امام حسین علیه السلام از گذشته‌های دور تاکنون بوده است.

 

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=27837

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *