چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
با از بین رفتن جمهوریت با چه کسی گفت‌وگو کنیم-ایراف

ذاکر جلالی، رئیس مرکز مطالعات استراتژیک وزارت خارجه طالبان در مقاله ای که در حساب رسمی ایکس خود منتشر کرده آورده است با توجه به اینکه بخش زیادی از بدنه دولت پیشین از بین رفته است در صورت گفت‌وگوهای بین الافغانی به چه کسی گفت‌وگو کنیم؟

به گزارش ایراف، ذاکر جلالی، رئیس مرکز مطالعات استراتژیک وزارت خارجه طالبان در مقاله ای  که در حساب رسمی خود در ایکس منتشر کرده در مورد دیدگاه طالبان پیرامون نشست دوحه 3 صحبت کرده است.

در این مقاله آمده است که طالبان تعیین نماینده ویژه از سوی سازمان ملل برای این کشور را ضروری نمی داند. او در همین رابطه، بدون این از کشور خاصی نام ببرد گفته است کشورهای منطقه نیز در مورد تعیین نماینده ویژه از سوی سازمان ملل سوال دارند.

او همچنین در مورد اینکه اگر گفت‌وگوهای بین الافغانی شکل بگیرد در مورد مقابل چه گروهی خواهد نشست، نوشته است که قبل از آگوست 2021 بین طرف های طالبان و دولت کابل گفت‌وگوهایی صورت گرفته بود، اما با انتقال و جا به جایی قدرت که رژیم قبلی از بین رفته و حکومت سرپرست کنترل سراسری را به دست گرفته است، اگر گفت‌وگویی بین افغان ها  صورت بگیرد چه گروهی در برابر حکومت سرپرست خواهد بود؟

به گفته او یکی از طرف های گفت‌وگو دیگر وجود ندارد.

جلالی همچنین به کشورهای غربی توصیه کرده است که از طریق سازوکارهای دوجانبه با حکومت سرپرست ارتباط برقرار کنند.

او همچنین نوشته است که حضور حکومت سرپرست در نشست دوحه سه بستگی به جزئیات ارائه شده از سوی سازمان ملل دارد.

جلالی در انتهای این مقاله می افزاید که محورهای نشست دوحه سه تلاش های ضدمواد مخدر، گزینه های جایگزین، تغییرات اقلیمی و مسائل مالی و بانکی خواهد بود.

این مقاله اما حامل چند پیام است. نخست آنکه بحث و گفت‌وگو در مورد ایجاد دولت فراگیر به دلیل نبودن گروه هایی که به زعم طالبان مشروعیت دارند، منتفی است. طالبان به نوعی در این مقاله از سوی یک مقام وزارت خارجه بیان می دارد که این گروه به واسطه حکومتی که کنترل سرتاسری بر افغانستان را برعهده دارد، بر افغانستان حاکمیت می کند.

از طرف دیگر، طالبان در این مقاله همانگونه که در ۶ شرط طالبان برای حضور در نشست دوحه ۳ که چندی پیش رسانه ای شده بود، بیان می دارد که تنها بر موضوعاتی که این گروه بر آن تاکید دارند، گفت‌وگو خواهند کرد. این در حالی است که این موارد از موضوعاتی است که برای طالبان چالش زا است مانند مسائل اقتصادی، مواد مخدر، تغییرات اقلیمی.

توصیه به گفت‌وگوهای دوجانبه کشورهای غربی با طالبان نشان از آن دارد که با آوردن مستقیم کشورهای غربی به میز مذاکره با طالبان در پی آن هستند که علاوه بر گسترش تعاملات توانایی دیپلماتیک خود را نیز نشان دهند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=23111

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها