چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
روزنامه دان نیوز پاکستان: اخراج اجباری مهاجرین راه‌حل نیست-سازمان ملل: نزدیک به ۱۱ میلیون شهروند افغانستان در داخل و خارج این کشور آواره هستند-ایراف

به گزارش ایراف؛ نشریۀ نیو هیومنتریان (New Humanitarian) که در سال ۱۹۹۵ میلادی توسط سازمان ملل متحد ایجاد شده در گزارشی که به مناسبت روز جهانی پناهنده روز پنجشنبه (۲۰ جون) منتشر شده می‌گوید که حدود ۱۰.۹ میلیون افغان مجبور به ترک خانه‌هایشان شده‌اند که اکثریت آنها در داخل افغانستان آواره هستند یا به کشور‌های همسایه به ویژه ایران و پاکستان پناهنده شده‌اند.

براساس اطلاعات این نشریه تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی بیش از ۴۳.۴ میلیون پناهجو در جهان وجود داشت، اما تا پایان ماه می‌سال ۲۰۲۴ رقم بی‌سابقه ۱۲۰ میلیون نفر به اجبار از مناطق اصلی‌شان مهاجرت کرده‌اند.

پس از بازگشت دوباره طالبان به قدرت در افغانستان، بیشتر افغان‌ها به ایران، پاکستان و ترکیه فرار و مهاجرت کرده‌اند و این روند با توجه به عواملی دیگر به خصوص بحران اقتصادی در افغانستان ادامه دارد.

در همین حال، پاکستان به دنبال اختلاف با حکومت طالبان برسر حضور طالبان پاکستانی در افغانستان، اخراج مهاجران افغان را برای مدتی شدت بخشیده است.

اخراج بیش از نیم میلیون شهروند افغانستانی از پاکستان

برنامه جهانی غذا روز پنجشنبه، ۳۱ خرداد اعلام کرد که از آبان ماه سال گذشته تاکنون بیش از نیم میلیون افغان مجبور به بازگشت از پاکستان شده‌اند.

سازمان ملل گفته است که تعداد آوارگان در سراسر جهان در سال ۲۰۲۴ به بیش از ۱۲۰ میلیون نفر رسیده است.

براساس ارزیابی نماینده عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، عوامل عمده مهاجرت در سال ۲۰۲۴، جنگ، خشونت، آزار و اذیت و نقض حقوق‌بشر بوده است.

ایران به تنهایی نمی‌تواند جریان مهاجرین افغانستانی را مدیریت کند

امیر سعید ایروانی؛ نماینده ایران در سازمان ملل شب گذشته در حاشیه جلسه شورای امنیت که با موضوع افغانستان برگزار شد، گفت: به دلیل شرایط اقتصادی دشوار ناشی از تحریم‌های غیرقانونی ایالات متحده و کمبود کمک‌های بین‌المللی، ایران نمی‌تواند به تنهایی جریان پناهندگان افغانستانی و مواد مخدر را مدیریت کند که این مسئله بر کل منطقه تأثیر می‌گذارد. عموم مردم ایران از کمبود حمایت بین‌المللی در مدیریت بحران پناهندگان و قاچاق مواد مخدر ناامید شده‌اند. جامعه بین‌المللی باید حمایت سریع، کافی و مستمر از کشور‌های میزبان مانند ایران را فراهم کند.

۶ میلیون مهاجر افغانستانی در ایران

چندی پیش نیز حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان و سرپرست سفارت ایران در کابل، در نشست خبری گروه تماس منطقه‌ای که روز ۱۹ خرداد در تهران برگزار شد، اظهارداشت: کشور‌های همسایه به ویژه جمهوری اسلامی ایران که بار سنگینی از مشکلات افغانستان را به دوش می‌کشد، حدود ۶ میلیون از اتباع این کشور را که مهاجر شده‌اند در خود جای داده که مسئله مهمی است. دغدغه‌هایی که در حوزه امنیتی، مواد مخدر و تروریسم که از ناحیه وجود دارد برای همسایگان دیگر هم یک موضوع است. امروز ۷۵۰ هزار دانش آموز افغانستانی در مدارس ایران درس می‌خوانند؛ لذا یک امر طبیعی است که دغدغه کشور‌های همسایه افغانستان بر این باشد که در یک ابتکار جمعی، تعامل با کابل را در مسیر ثبات‌سازی و سازندگی پیش ببرند.

پیشنهاد می شود: افزایش بی‌سابقه پناهندگان در جهان؛ افغانستان در صدر

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=25863

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها