چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
هدف نشست دوحه وادار کردن طالبان به انجام تعهدات قانونی

به گزارش ایراف؛ سازمان ملل متحد امروز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای هدف نهایی نشست دوحه ۳ را ادغام کامل افغانستان در جامعه بین‌المللی و وادار کردن طالبان به انجام تعهدات قانونی افغانستان به ویژه حقوق زنان و دختران دانست.

سازمان ملل متحد نشست دوحه را فرصتی برای یافتن راه‌های «تعامل اصولی بیشتر» با طالبان توصیف کرده است.

سومین نشست دوحه قرار است که در روزهای ۱۰ و ۱۱ تیرماه در پایتخت قطر برگزار شود. سازمان ملل از نمایندگان حدود ۳۰ کشور و سازمان بین‌المللی برای حضور در این نشست دعوت کرده است.

در نشست دو روزه دوحه قرار است به ریاست رزماری دی‌کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل با موضوع تعامل «منسجم‌تر، هماهنگ‌تر و ساختارمندتر» جامعه بین‌المللی با طالبان برگزار شود.

به گفته سازمان ملل متحد قرار است که در روز دوم نشست، معاون دبیرکل با نمایندگان جامعه مدنی، فعالان حقوق بشر و حقوق زنان افغانستان گفت‌وگو کند.

در بیانیه سازمان ملل متحد درباره نشست دوحه آمده است: «هدف نهایی این روند این است که افغانستان در صلح با خود و همسایگانش قرار گیرد، به‌طور کامل در جامعه بین‌المللی ادغام شود و به تعهدات بین‌المللی خود از جمله در مورد حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و دختران، عمل کند.»

این بیانیه همچنين تاکید کرده است که در نشست‌های این هفته، چالش‌های متعدد مردم افغانستان، همسایگان این کشور، منطقه و جامعه جهانی مورد بحث قرار خواهد گرفت.

عدم اشتراک زنان در جلسه روز اول نشست دوحه باعث انتقادهای گسترده از سازمان ملل شده است.

دفتر وزارت خارجه آمریکا هم گفته که هنوز درباره شرکت یا عدم شرکت تام وست و رینا امیری، نمایندگان ویژه این کشور برای افغانستان تصمیمی گرفته نشده است.

در همین حال؛ وزارت خارجه حکومت سرپرست افغانستان اعلام کرد که امروز نشستی به ریاست امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان به منظور هماهنگی برای حضور نمایندگانی از طالبان در نشست دوحه۳ در کابل برگزار شده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، نور احمدآغا، معاون د افغانستان بانک، عبدالحق همکار، معاون مبارزه با مواد مخدر وزارت کشور حکومت سرپرست و مشاوران وزارت صنعت و تجارت طالبان به نمایندگی از حکومت سرپرست افغانستان برای شرکت در نشست دوحه۳ به قطر می‌روند.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه طالبان در این باره گفته است که ذبیح الله مجاهد هیأت طالبان در نشست دوحه را رهبری می کند و نشست دوحه ۳ شرکت خواهد کرد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=26295

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها