پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Wednesday, 18 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

گفت‌وگو با طالبان ضروری است؛ اما فعلا ممکن نیست-ایراف

به گزارش ایراف، ویکتور واسیلیف، نماینده روسیه در سازمان پیمان امنیت جمعی افغانستان را یکی از چالش‌های اساسی این سازمان می‌داند و معتقد است که گروه های قابل توجهی از تروریست‌ها با نام و ترکیب‌های مذهبی متفاوت در آن فعال هستند.

این درحالی اسمع ماه گذشته ایمانقلی تاسماگبتوف، رییس پیمان امنیت جمعی در نشست مجمع پارلمانی بلوک امنیت در آلماتی قزاقستان با اشاره به حمله تروریستی اخیر داعش به مسکو گفت که افغانستان کانون بی‌ثباتی‌های فرامرزی است.

خبرگزاری تاس به نقل از او در این باره نوشت که افغانستان منبع اصلی بی ثباتی، چالش‌ها و تهدیدهای فرامرزی برای آسیای مرکزی است که به همین دلیل همچنان در کانون توجه این سازمان قرار دارد.

واسیلی در مصاحبه با خبرگزاری ریانووستی که این اظهارات را مطرح کرد در مورد حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان گفت که این گروه ها از سوریه و ترکیه وارد افغانستان شده‌اند.

در همین رابطه، مرکز آسیا در تحلیلی که ماه گذشته منتشر شد، گفته بود که ازبک‌هایی که در سوریه بودند، دو سال پیش به افغانستان بازگشتند و تمام تلاش خود را بر استخدام بستگان خود که به طور سنتی در افغانستان، قرقیزستان و ازبکستان زندگی می کردند، متمرکز کردند.

همچنین این مقام روسیه بر حمایت کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی از تقویت مرز تاجیکستان و افغانستان خبر داد. او گفت هر کشور براساس نیازها و توامندی هایش تصمیم خواهد گرفت گه چگونه در این مساله کمک کند.

واسیلوف، گفتگو با طالبان را یک نیاز خواند اما گفت شرایط کنونی برای مذاکره فراهم نیست. با این حال برخی کشورهای سازمان پیمان امنیت جمعی با طالبان در ارتباط هستند.

پیشنهاد:   علمای شمال افغانستان خواستار بازگشایی مدارس دخترانه شدند

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه نیز از گفتگو با طالبان به عنوان یک نیاز نام برد.

پوتین این اظهارات را که ماه گذشته پس از سفر از ازبکستان مطرح کرد، گفت که طالبان امروز افغانستان را کنترل می‌کنند و مرکز قدرت در این کشوراند و روسیه ناگزیر است با آنان روابط برقرار کند.

پیشنهاد می شود: احداث پایگاه نظامی چین در مرز تاجیکستان و افغانستان برای «مبارزه با تروریسم»

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=28991

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *