چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
پاکستان دیگر اولویت نخست سیاست خارجی چین نیست

به گزارش ایراف؛ المرصاد در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است که چین تصمیم گرفته است که پس از این، روابط با پاکستان از (​اولین اولویت) به (​اولویت) کاهش یابد.

المرصاد در ادامه نوشته است که این تغییر جدیدی در سیاست چین است. سیاست‌های منفی در قبال همسایگان، بحران سیاسی داخلی،‏حمله به شهروندان چینی، انتقال شاخه خراسان داعش به بلوچستان و گسترش نفوذ آن؛ عواملی هستند که می‌تواند چین را مجبور به تجدید نظر در روابط خود با پاکستان کند و در این مورد به کاهش روابط خود با پاکستان تصمیم گرفته باشد.

المرصاد نوشته است که همچنین با برکناری و بازنشستگی برخی از جنرال‌های ارتش و استخبارات پاکستان که طرف‌دار روابط نزدیک‌تر با چینی‌ها در مقایسه با غرب بودند و خواستار نظام ریاستی به جای نظام پارلمانی در پاکستان با کمک تحریک انصاف بودند؛ می‌تواند عامل دیگری باشد.

این رسانه نزدیک به استخبارات طالبان در ادامه نوشته است: چین این کار را به منظور کنترل بحران سیاسی در پاکستان،تقویت نظام مرکزی این کشور، ثبات و حل مشکلات اقتصادی آن انجام داد.

المرصاد تاکید کرده است که اما غرب در آخرین لحظات این طرح را متوقف کرد و عمران خان را با کودتای سفید از قدرت برکنار نمود و جنرال‌های ارتش و استخبارات پاکستان را که از حامیان این طرح بودند؛ برکنار کرد.

این درحالی است که در ماه‌های اخیر مقامات پاکستانی بارها از طالبان خواسته‌اند که با کنترل مرزهای خود از ورود طالبان پاکستانی به این کشور جلوگیری کنند.

گفتنی است که پس از حمله بر مهندسان چینی در پاکستان، فشار چینی‌ها بر اسلام‌آباد برای استقرار امنیت در مناطق قبایلی تشدید شده است.

گفته می‌شود که عملیات عزم استحکام ارتش پاکستان در مناطق قبایلی نیز در پی درخواست وزیر سرمایه‌گذاری چین آغاز شده؛ عملیاتی که خشم و اعتراض شدید پشتون‌های پاکستان را برانگیخته است.

پاکستان ترور مهندسان چینی را به «عوامل افغان» نسبت داد؛ اما طالبان همواره این اتهامات را رد کرده‌اند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=26685

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها