دوشنبه 11 سرطان/تیر 1403 برابر با Monday, 1 July , 2024
طالبان: به زودی درباره نشست دوحه ۳ تصمیم می‌گیرد-ایراف

به گزارش ایراف، نشست «دوحه 3: نحوه تعامل امارت اسلامی با جامعه جهانی» به میزبانی مرکز مطالعات راهبردی وزارت امور خارجه افغانستان زیر اداره طالبان و با حضور دیپلمات‌های بخش‌های مختلف این وزارتخانه برگزار شد.

ذاکر جلالی؛ رییس مرکز مطالعات استراتژیک وزارت خارجه طالبان یکی از سخنرانان این نشست با اشاره به مواضع حکومت سرپرست افغانستان قبل و بعد از سلسله نشست‌های دوحه گفت: سلسله جلسات دوحه براساس ارزیابی مستقل فریدون سینیرلی اوغلو توسط سازمان ملل آغاز شد که اولین جلسه در ماه می 2023 و دومین نشست در فوریه 2024 برگزار شده است.

او ادامه داد: در دومین جلسه این نشست به دلیل محقق نشدن شرایط امارت (حکومت سرپرست افغانستان)، پس از بررسی‌های عمیق رهبری (طالبان) تصمیم به عدم شرکت در این نشست گرفتند و مشارکت نمادین بی فایده خوانده شد.

ذاکر جلالی در ادامه خاطرنشان کرد که حکومت سرپرست افغانستان خواهان تعامل با جامعه جهانی است، اما این تعامل را به قیمت استقلال سیاسی، ارزش‌های دینی و ملی و جایگاه کشور و نظام افغانستان نمی‌خواهد.

او تصمیم برای شرکت در سومین نشست دوحه را به روزهای آینده موکول کرد و گفت که در مقایسه با نشست اول و دوم، تغییر مثبتی در تعامل برگزارکنندگان و میزبانان این نشست مشاهده می‌شود و در روزهای اخیر هیئت‌های زیادی برای تسهیل مشارکت دولت افغانستان در نشست بعدی به کابل آمده‌اند.

جلالی ادامه داد: این بار تغییر مثبتی را می‌توان در دستور کار سومین نشست دوحه مشاهده کرد که با محوریت وضعیت مالی و بانکی، مبارزه با مواد مخدر، معیشت جایگزین برای کشاورزان، توسعه بخش خصوصی و تغییرات آب و هوایی خواهد بود. ما منتظر هستیم تا جامعه بین‌الملل جزئیات نهایی این نشست را به اشتراک بگذارد تا امارات (حکومت سرپرست افغانستان) تصمیم‌گیری کند.

شش شرط طالبان برای حضور در دوحه 3

این درحالی است که منابع طالبان از شش شرط حکومت سرپرست برای حضور در سومین نشست دوحه که قرار است به ابتکار سازمان ملل متحد در دوحه برگزار شود، خبر دادند.

این شروط را می‌توان در دو سطح بین المللی و داخلی تقسیم‌بندی کرد.

در سطح بین‌المللی باید گفت که یکی از این شروط، واگذاری کرسی سازمان ملل به نمایندگان حکومت سرپرست است. در جریان سه سال گذشته طالبان تلاش‌های بسیاری برای تصاحب این کرسی کرده‌اند که هربار با مخالفت سازمان ملل متحد روبرو بوده‌اند. به اعتقاد طالبان نماینده کنونی افغانستان در این سازمان از این کشور نمایندگی نمی‌کند. به طوری که سهیل شاهین از مقامات ارشد طالبان در دوحه بارها گفته است که کسی نمایندگی افغانستان در سازمان ملل را برعهده دارد که از هیچ جغرافیای افغانستان نمایندگی نمی‌کند.

شرط دیگر طالبان، انصراف سازمان ملل متحد از تعیین نماینده ویژه برای امور افغانستان است. در نشست دوحه دو، سازمان ملل خواستار تعیین نماینده ویژه برای افغانستان شد. درخواستی که با مخالفت جدی حکومت سرپرست روبرو شد. اما شرط دیگر طالبان این است که با این گروه درباره دستور کار این نشست صحبت شود.

اما طالبان در سطح داخلی تاکید کرده‌اند که مسائلی همچون آموزش، کار زنان و تشکیل حکومت فراگیر نباید از محورهای نشست دوحه باشد.

مسئله آموزش و کار زنان یکی از جنجالی‌ترین موضوعاتی است که در افغانستان تحت حاکمیت طالبان وجود دارد. به طوری که بسیاری از کشورها تعامل دیپلماتیک خود با حکومت سرپرست را منوط به مسئله آموزش و کار زنان کرده است. همچنین ایجاد حکومت فراگیر یکی دیگر از درخواست‌های مهم جامعه جهانی از حکومت سرپرست است. درخواستی که به اعتقاد جهان هنوز تحقق نیافته اما به ادعای طالبان حکومت فعلی در افغانستان شرایط همه شمول بودن را دارد.

اما مواردی چون مبارزه با موادمخدر، امنیت افغانستان و نابودی داعش از دیگر موضوعاتی است که حکومت سرپرست خواهان آن است که در نشست دوحه سوم در مورد آن صحبت شود.

این شرایط درحالی مطرح می‌شود که سازمان ملل در جریان رایزنی‌های اخیر خود در کابل مطرح کرده است که ایجاد حکومت فراگیر، مسئله زنان، وضعیت حقوق بشری در زندان‌های این گروه و قطع ارتباط با طالبان و چگونگی ارتباط با جامعه جهانی از محورهای نشست سوم دوحه خواهد بود.

اما حضور طالبان در این نشست منوط به پذیرش این درخواست آنان از سوی سازمان ملل است.

پیشنهاد می شود: ۶ شرط طالبان برای حضور در نشست دوحه ۳

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=22294

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها