چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
خلیلزاد:بایدن توصیه‌ها درباره خروج مشروط را نادیده گرفت-ایراف

زلمی خلیلزاد، نماینده پیشین آمریکا برای صلح در افغانستان و مذاکره کننده این کشور در توافق با طالبان می‌گوید که جو بایدن، به مشورت ها و توصیه های مقامات و دیپلمات های ارشد از جمله وزیر خارجه آمریکا در مورد خروج نظامیان آمریکایی تحت شرایط خاص توجه نکرد.

به گزارش ایراف، زلمی خلیلزاد، نماینده پیشین آمریکا برای صلح افغانستان، روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان این کشور، گفت: آنتونی بلینکن و من خواهان یک رویکرد خروج مشروط بودیم اما تصمیم نهایی این بود که براساس یک جدول زمانی عقب نشینی کنیم.

او همچنین در بخش دیگری از این جلسه گفت که هرچند طرح خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، توسط دونالد ترامپ به عنوان بخشی از توافق نامه دوحه 2020 آغاز شده بود اما به گفته خلیلزاد بایدن این صلاحیت را داشت که این طرح را تغییر دهد یا متوقف کند.

خلیلزاد علاوه بر این افزوده که او به دولت بایدن پیشنهاد کرده است که قبل از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، طالبان و دولت باید به توافق صلح جداگانه می رسیدند. طرحی که به نوعی دستور کار تقسیم قدرت بود که براساس آن افرادی در این دولت جدید قرار خواهند گرفت که ضمن رابطه داشتن با هردو طرف، برای همه گروه ها قابل قبول بودند.

 پیش از این نیز خلیلزاد گفته بود که فصل مبارزه در افغانستان به پایان نرسیده است و نباید به این کشور پشت کرد.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که از زمان خروج آمریکا از افغانستان، این روند با انتقادهای جدی از سوی مقامات مختلف این کشور رو به رو بوده است.

به طوری که چندی پیش میچ مک کانل، رهبر جناح اقلیت مجلس سنای آمریکا مک کانل: خروج آمریکا از افغانستان به معنای «نشان دادن چراغ سبز» به پوتین بود.

او همچنین مطرح کرد که یکی از بزرگترین اشتباهات بایدن، عقب نشینی از افغانستان بود که بعد تاثیرات آن در میدان بازی بین المللی ظاهر شد.

همچنین، تحقیقاتی درباره خروج آمریکا از افغانستان توسط کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان این کشور در جریان است که به گفته رئیس این کمیته تحقیقات این اداره بایدن را نگران کرده است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=17100

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها