دوشنبه 11 سرطان/تیر 1403 برابر با Monday, 1 July , 2024
کمیسیون سیاسی طالبان درباره نشست دوحه 3-ایراف

به گزارش ایراف، ریاست عمومی دفتر نخست وزیر افغانستان با اعلام این خبر گفته است که «در این جلسه در مورد وضعیت اخیر کشور و منطقه، نشست آینده دوحه و رساندن کمک‌های بشردوستانه به هم‌وطنان بحث‌های همه جانبه صورت گرفته است.»

گفتنی است که نشست دوحه 3 قرار است 10 و 11 تیرماه با حضور نمایندگان کشورهای مختلف جهان در قطر و با حضور رهبری سازمان ملل در قطر برگزار شود.

هدف از این نشست «ارتقای تعامل بین‌المللی به شکلی منسجم برای افغانستان» عنوان کرد.

این نشست که با حضور رهبری سازمان ملل برگزار خواهد شد، پیش از این نیز دو دور دیگر بدون حضور نماینده‌ای از افغانستان برگزار شده بود.

پیش بینی می‌شود که نشست سوم دوحه با حضور نمایندگانی از حکومت سرپرست همراه باشد.

چرا که در جریان هفته‌های گذشته رایزنی‌هایی بین مقامات سازمان ملل و حکومت سرپرست برای حضور نمایندگانی از حکومت افغانستان رخ داد.

به طوری که معاون سیاسی نخست وزیر طالبان و امیرخان متقی در دیدار با معاون دبیرکل ملل متحد ابراز امیدواری کرده است که رویکرد حکومت سرپرست در مورد نشست سوم دوحه از سوی سازمان ملل پذیرفته شود.

او مطرح کرد که در صورت پذیرش خواسته‌های ما در نشست سوم دوحه اشتراک خواهیم کرد.

این درحالی است که در نشست قبلی دوحه طالبان به شرط این که این گروه تنها نماینده افغانستان باشد، حضور پیدا می‌کند که با پاسخ منفی سازمان ملل روبرو شد.

در مقابل، سازمان ملل مطرح کرد که شروط طالبان برای اشتراک در سومین نشست دوحه دشوار و سخت نیست.

این اظهارات درحالی مطرح می شود که معاون دبیرکل سازمان ملل متحد از حکومت سرپرست برای حضور در نشست آتی دوحه دعوت کرده است.

تعیین نماینده ویژه برای افغانستان در نشست دوحه 2 نیز مطرح و با مخالفت طالبان روبرو شده بود، نیز احتمالاً یکی از موارد قابل بحث در دوحه 3 خواهد بود.

همچنین در این جلسه کمیسیون سیاسی در خصوص گسترش روابط و تعامل با شماری از کشورهای صحبت شد.

حکومت سرپرست گسترش روابط خارجی با کشورهای منطقه و جهان را اولویت سیاست خارجی خود قرار داده است. امری که مسیر رسیدن این گروه به شناسایی بین المللی توسط کشورهای مختلف است.

حکومت سرپرست افغانستان برای حفظ موجودیت و تحکیم جای پای خود در افغانستان نیازمند حمایت و پشتیبانی کشورهای مختلف است.

از طرف دیگر، حل مشکلات اقتصادی افغانستان از طریق توسعه اقتصادی این کشور و جذب سرمایه‌گذاران خارجی، تعامل دیپلماتیک با کشورها را در سیاست خارجی این گروه برجسته کرده است.

پیشنهاد می شود: دورنمای سومین نشست دوحه درباره افغانستان

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=21332

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها