به گزارش ایراف؛ جان بولتن، مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا در گفت‌وگوی اختصاصی با صدای آمریکا معتقد است که سومین نشست دوحه نتیجه قابل انتظاری را نخواهد داشت.

او معتقد است که این نشست فرصتی را برای طالبان فراهم می کند تا به  تقویت مشروعیت خود کمک کنند.

سازمان ملل متحد اعلام کرده است که قرار است سومین نشست دوحه در تاریخ 10 و11 تیرماه در قطر برگزار شود.

مقدمات برگزاری این نشست درحالی گرفته می شود که این سازمان از طالبان برای شرکت در این رویداد بین المللی دعوت کرده است.

هرچند تاکنون طالبان پاسخ نهایی خود را به این درخواست نداده‌اند، اما منابعی از این گروه از شش شرط برای حضور در این نشست صحبت کرده‌اند. در همین رابطه طالبان اعلام کرده است که تا زمانی که شرایط آنان به ویژه حضور این گروه به عنوان نمایندگان واقعی و قانونی افغانستان پذیرفته نشود، در این نشست شرکت نخواهند کرد.

جان بولتن همچنین در واکنش به اقدام احتمالی روسیه مبنی بر حذف نام طالبان از فهرست سیاه این کشور هشدار داد که این اقدامات می تواند مسیر را برای خواسته های طالبان هموار کند و آنها از این اقدام برای دیگر کشورها نیز استفاده کنند.

در همین راستا او تاکید کرد که آمریکا با صراحت و شفافیت مواضع خود را نسبت به طالبان نشان دهند و بگویند که ما چنین اقداماتی را انجام نمی‌دهیم و صحبت با طالبان راه به جایی نمی برد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به اقدام احتمالی روسیه مبنی بر حذف طالبان از فهرست سازمان‌های ممنوعه این کشور گفت که این اقدام می‌تواند، پیامدهای ناگواری برای کشورهای جهان داشته باشد.

به نظر می‌رسد که اظهارات چند روز گذشته مقامات روسی مبنی بر تقویت روابط همه جانبه با طالبان و حذف نام این گروه از فهرست سیاه مسکو در کنار اعلام شروط طالبان برای حضور در نشست دوحه سه غرب به ویژه آمریکا را در شرایط دشواری قرار داده است.

چنانچه که این اقدامات قدرت چانه زنی آمریکا در نشست دوحه را که بر روی آن حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند را کاهش می‌دهد.

پیشنهاد می شود: طالبان: به زودی درباره نشست دوحه ۳ تصمیم می‌گیرد

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=22305

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها