چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
توافقنامه دوحه بدترین اشتباه مذاکراتی آمریکا بود

به گزارش ایراف، ژنرال مکنزی؛ فرمانده سابق سنتکام توافقنامه دوحه و خروج آمریکا از افغانستان را بدترین خطای مذاکراتی آمریکا خواند که توسط دولت دونالد ترامپ مدیریت و توسط دولت بایدن عملیاتی شد.

او گفت: دولت بایدن به شرایط توافقنامه کاملا پایبند ماند درحالی که می توانستیم نتایج بهتری از آن کسب کنیم.

مکنزی که در زمان فرماندهی او بر نیروهای آمریکایی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، طرح خروج آمریکا از افغانستان مطرح شد از توافقنامه دوحه به عنوان یک مکانیزم عملیاتی نام برد که دولت افغانستان را از بین برد.

 بر گفته او طالبان دریافته بود که  آمریکا بسیار مشتاق ترک افغانستان بدون نظرگرفتن عواقب و هزینه‌ها است.

این درحالی بود که اما این امر برای دولت افغانستان یک چیز بسیار مهم و تضعیف کننده بود.

او همچنین در این گفت‌وگو مطرح کرد که اگر واقعا به شرایط سخت توافق دوحه پایبند بودیم، شاید می‌توانستیم چیزی از آن بسازیم. اما در واقع، ما توافق دوحه را به عنوان برنامه‌ای برای خروج از افغانستان در نظر گرفتیم و این هدف توسط دو رئیس جمهور دنبال شد.

او تصریح کرد: درحالی که در واقع، رویه‌هایی در توافق دوحه وجود داشت که اگر ما به آنها احترام می‌گذاشتیم، طالبان را ملزم می‌کرد در ازای آن کارهای خاصی انجام دهد.

او پیش از این نیز در سال 2021 نیز مطرح کرده بود که فروپاشی افغانستان ریشه در معامله سال 2020 با طالبان دارد.

این چهره نظامی آمریکا در سپتامبر 2021 به کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان گفته بود که زمانی که تعداد نیروهای آمریکایی به کمتر از 2500 تن به عنوان بخشی از تصمیم رئیس جمهور جو بایدن برای تکمیل خروج کامل از افغانستان صورت گرفت، حمایت ایالات متحده از دولت افغاستان را به شکل آشکار کاهش داد.

او گفته بود که امضای توافقنامه دوحه تاثیر بسیار مخربی بر دولت افغانستان و ارتش آن داشت.

مکنزی همچنین اشاره کرده بود که دولت ترامپ با طالبان در دوحه قطر توافقنامه امضا کرد که در آن آمریکا متعهد شده بود که تا ماه مه سال 2021 نیروهای خود را به طور کامل از افغانستان خارج کند. طالبان نیز متعهد به چندین شرط شد. نیروهای آمریکایی و ائتلاف هدف از این مذاکرات را ارتقای صلح بین طالبان و دولت افغانستان عنوان کرده بودند اما این تلاش دیپلماتیک قبل از روی کار آمدن بایدن در ژانویه هرگز مورد توجه قرار نگرفت.

درباره ی بررسی آثار و پیامد های توافقنامه دوحه بخوانید.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=23032

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها