چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
ترکمنستان میزبان پنجمین نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان

به گزارش ایراف، وزارت خارجه ترکمنستان روز گذشته، جمعه، هشتم تیرماه، با انتشار بیانیه‌ای از آمادگی برای برگزاری پنجمین نشست وزیران خارجه همسایه افغانستان خبر داد.

روز گذشته، احمد قربانوف، معاون وزیر خارجه ترکمنستان و یوشیا یونگ، نماینده ویژه چین برای افغانستان در عشق آباد در مورد این نشست بحث و گفتگو کردند.

قربانوف، در این دیدار تاکید کرد که کشورش نقش پلتفرم‌های بین‌المللی چند جانبه برای حفظ ثبات در افغانستان را عامل مهمی در تقویت ترمیم و رشد پایدار وضعیت اجتماعی-اقتصادی این کشور می‌داند.

در جریان این ملاقات، مقام‌های دو کشور به تعهد به اصول دوستی و حسن همجواری و حمایت کامل از بهبود اقتصادی افغانستان تاکید کردند.

چهارمین نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان در فرودین ماه 1402 در سمرقند ازبکستان برگزار شده بود و نماینده چین از رایزنی مقامات چین و ترکمنستان درباره افغانستان خبرداد. وزیران خارجه چین، ایران، پاکستان، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در این نشست حضور داشتند.

در بیانیه مشترکی که در این نشست منتشر شده بود آمده است: «طرفین بر تعهد خود به توسعه افغانستان به عنوان یک کشور مسالمت آمیز، متحد، دارای حق حاکمیت و مستقل، بدون تهدیدات تروریستی و قاچاق مواد مخدر تاکید کردند.»

طرفین بر اهمیت ایجاد یک نظام حکمرانی فراگیر و جامع در افغانستان که منعکس کننده منافع همه اقشار جامعه افغان تاکید کردند و افزودند که وضعیت امنیتی مرتبط با تروریسم در افغانستان همچنان وخیم است.

آنها همچنین بر تعهد خود در تقویت همکاری­ها برای مبارزه با تروریسم و امنیت میان کشورهای همسایه و توسعه جبهه متحد علیه تروریسم تاکید کردند.

با بازگشت طالبان به قدرت یکی از مناطقی که رابطه خود را با طالبان سریعاً بازسازی کردند، کشورهای آسیای  مرکزی البته به جز تاجیکستان بود. در همین بین ترکمنستان نیز رابطه خود با کابل تحت حاکمیت طالبان حفظ کرده است.

کنسولگری ترکمنستان در مزارشریف، سه روز پس از سقوط یعنی در تاریخ 18 اوت 2021 با مسئول طالبان در این شهر دیدار کرد. سپس این کشور در اوایل سپتامبر 2021 کمک‌های بشردوستانه خود را به افغانستان ارسال کرد. از سوی دیگر، اهداف اقتصادی ترکمنستان و سیاست بی‌طرفانه این کشور منجر به آن شد که روابط خود با طالبان را حفظ و گسترش دهند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=27003

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها