چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
تأکید ژاپن بر لزوم تعیین نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان

«تاکویوشی کورمایا» سفیر ژاپن در گفت‌وگو با «امیرخان متقی» وزیر امور خارجه طالبان، حضور نماینده‌ای از حکومت افغانستان در نشست دوحه را مهم و تعیین نماینده ویژه بدون موافقت کابل را غیر واقع‌بینانه خواند.

به گزارش ایراف، در جریان این دیدار طرفین پیرامون موضوعاتی همچون، روابط دو جانبه، کمک‌های بشردوستانه و مسائل منطقه ای تبادل نظر و صحبت کردند.

دیپلمات ژاپنی در این دیدار اهمیت حضور حکومت سرپرست در نشست آتی دوحه را مهم خواند و افزود که تعیین نماینده ویژه بدون موافقت دولت افغانستان واقع بینانه نیست.

در همین راستا، ریاست اطلاعات و فرهنگ پنجشیر در خبرنامه ای در صفحه ایکس خود نوشت که «امیرخان متقی گفته است که نظر مثبتی درباره نشست دوحه دارد و تعیین نماینده ویژه را راه حلی فوری می ‌داند».

حضور افغانستان در نشست دوحه از سوی سفیر ژاپن درحالی مطرح می شود که در دیدار اخیر نماینده ویژه ایران در امور افغانستان، حسن کاظمی قمی با رزا اوتانبایوا، نماینده سازمان ملل در امور افغانستان و رئیس یوناما در مورد نقش این سازمان در نشست دوحه 3 صحبت صورت گرفت. به طوری که حسن کاظمی قمی مطرح کرد که با اشاره به نقش مخرب سیاست های آمریکا در منطقه و اعمال نفوذ نامشروع واشنگتن بر سیاست گذاری های سازمان، بر ضرورت توجه به واقعیت های افغانستان و منطقه از سوی سازمان ملل به ویژه در خلال نشست دوحه 3 تاکید کرد.

همچنین، پیش از این نیز، ضمیر کابلوف نیز مطرح کرده بود که حضور حکومت سرپرست در نشست دوحه ضروری است.

نشست دوحه 3 قرار است در ماه های آتی پیرامون مسائل افغانستان برگزار شود. در همین راستا، امیرخان متقی در دیدار با ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان گفته بود که برای حضور نمایندگان حکومت سرپرست در این نشست، گفتگو با نمایندگان این سازمان در جریان است. 

ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه در همین رابطه 4 اردیبهشت به نقل از سرپرست وزارت امور خارجه گفته بود که حکومت افغانستان درحال گفتگو و رایزنی با سازمان ملل متحد و پس از شفاف سازی در مورد اهداف و ترکیب این نشست، رویکرد خود را اعلام خواهد کرد.

گفتنی است هرچند تاکنون تاریخ این نشست مشخص نشده است اما تلاش هایی از سوی حکومت افغانستان برای حضور این رویداد در جریان است. دور نخست نشست دوحه در ماه می 2023 و دور دوم آن در ماه فوریه 2024 برگزار شد.

حکومت سرپرست در دور اول این سلسله نشست ها دعوت نشد اما درحالی که در دور دوم دعوت شد، حضور نیافت.در همین راستا، یکی از اهداف برگزاری نشست دوم، تعیین نماینده ویژه این سازمان برای افغانستان بود. پیش از این نیز شورای امنیت سازمان ملل متحد در قطعنامه ای که چین و روسیه به آن رای ممتنع داده بودند، از ضرورت تعیین یک نماینده ویژه برای افغانستان صحبت کرده بودند. این درحالی است که به گفته مقامات افغانستان تعیین این نماینده ضروری نیست. چراکه هیئت معاونت سازمان ملل متحد یا همان یوناما در افغانستان حضور دارد.

به نظر مقامات حکومت سرپرست تعیین نماینده ویژه به معنای دخالت در امور افغانستان است. سهیل شاهین از اعضای طالبان در دفتر سیاسی قطر معتقد است که نماینده ویژه سازمان ملل تلاش خواهد کرد تا در امور افغانستان مداخله کند.

در این رابطه مطالعه تعیین نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان غیرضروری است پیشنهاد می شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=19624

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها