شنبه 16 سرطان/تیر 1403 برابر با Saturday, 6 July , 2024
تاکید قزاقستان بر تعامل سازمان شانگهای با طالبان برای حل مشکلات ژئوپلتیک

به گزارش ایراف، یرژان کیستافین، سفیر قزاقستان در اسلام آباد در نشست مرکز مطالعات استراتژیک اسلام آباد اظهارداشت که برای گسترش نفوذ سازمان همکاری‌های شانگهای در افغانستان تعامل با این کشور مهم است.

این دیپلمات قزاقستانی گفت: تعامل با افغانستان برای حل چالش‌ها و مشکلات ژئوپلتیک مهم است.

این درحالی است که ضمیر کابلوف، نماینده روسیه در امور افغانستان هفته گذشته خبر از مخالفت تاجیکستان با حضور نماینده طالبان در سازمان همکاری شانگهای داده بود.

اظهاراتی که دولت تاجیکستان آن را رد و گفت: با حضور افغانستان در سازمان شانگهای مخالف نیستیم.

که این کشور هرگز با از سرگیری فعالیت گروه تماس همکاری شانگهای-افغانستان مخالف نبوده است.

هماهنگ کننده تاجیکستان در این مورد گفته بود که کشورش در نشست وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای مطرح کرده که بحث‌های دقیق در مورد افغانستان در قالب این سازمان پیگیری شود.

افغانستان هرچند عضو ناظر این سازمان است، اما پس از بازگشت دوباره طالبان به قدرت تاکنون آنها موفق به حضور نماینده‌ای از این کشور در نشست‌های این سازمان نشده است.

در همین رابطه، انستیتوی صلح آمریکا در خردادماه گزارش داده بود که میان اعضای این سازمان برای حضور طالبان در نشست‌ها اختلاف وجود دارد.

این درحالی است که سال گذشته طالبان تاکید کرده بودند که نمایندگان آنها حق مشروعی برای شرکت در نشست‌های سازمان همکاری شانگهای دارند.

طالبان نیز خواهان شرکت در نشست‌های سازمان شانگهای شده و تاکید کرده‌اند که از برگزاری چنین نشست‌هایی برای بهبود هماهنگی برای امنیت و همکاری منطقه‌ای استقبال می‌کند و مشارکت افغانستان در این نشست‌ها را حق مشروع خود می‌داند.

طالبان استدلال کرده بودند که غیبت نمایندگان افغانستان در نشست‌های سازمان همکاری شانگهای مانع هماهنگی همه جانبه در رسیدگی به چالش‌های امنیتی، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، ارائه کمک‌های بشردوستانه و اجرای پروژه‌های زیربنایی می‌شود.

لازم به ذکر است که از نگرانی های جدی این سازمان از جانب افغانستان تروریسم، ناامنی و مواد مخدر است.

تاجیکستان نگرانی جدی در مرزهای جنوبی خود با افغانستان دارد. به طوری که در ماه‌های اخیر  این کشور تقویت سامانه دفاعی خود در مرز با افغانستان را در دستور کار خود قرار داده است.

گفتنی است که قزاقستان طالبان را در اواسط خردادماه از فهرست سازمان‌های تروریستی حذف کرده است.

قرار است نشست سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای در 13 و 14 تیرماه در قزاقستان برگزار شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=25817

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها