چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
تاکید سرلشکر باقری بر «ساماندهی اتباع بیگانه»

به گزارش ایراف، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روز گذشته، چهارشنبه، 23خرداد در هفتمین همایش سراسری فرماندهان، معاونان، رؤسا و مدیران فراجا که در ستاد فرماندهی نیروهای انتظامی برگزار شد، بر سازماندهی اتباع بیگانه و مسدودسازی مرزها تاکید کرد.

باقری در این همایش مطرح کرد: مسئولیت سنگینی بر عهده فراجاست و بحمدالله بودجه انسداد مرزی در حال تامین است و بخشی نیز در اختیار قرار گرفته که امیدواریم توفیقات بیشتری در حوزه امنیت مرزی داشته باشیم.

پیشتر، محمدباقر قالیباف، کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و رییس مجلس ایران نیز در جریان یک گفت و گوی تلویزیونی تاکید کرده بود که اتباع خارجی غیرمجاز مطابق قانون از کشور اخراج می شوند.

وی در مورد برنامه دولت احتمالی آینده درباره مهاجرین غیرقانونی ساکن در ایران گفت : در ماده ۸۶ برنامه هفتم پیش‌بینی برای اختصاص بودجه به مرزهای شرقی شده و این‌که در طول برنامه این مرز به طور کامل مسدود شود.

قالیباف همچنین درباره حضور اتباع غیرمجاز در داخل ایران نیز اظهارداشت: پیش‌بینی شده که طرد کامل این افراد صورت گیرد. افرادی که مجاز هستند می‌توانند بمانند زیرا آنها می‌توانند در بخش اقتصاد کمک کنند.

این درحالی است که وزیر کشور ایران اواخر سال گذشته در از اخراج بیش از ۴۵۰ هزار مهاجر غیرقانونی افغان به کشورشان خبر داده بود.

لازم به ذکر است که در اردیبهشت ماه سال جاری هم به دستور رئیس جمهور شهید، سید ابراهیم رئیسی طرح سه میلیارد یورویی ایران برای انسداد مرزها طی 5 سال آینده مطرح شد تا بتوانند مرزها را با فنس، دیوارکشی و سیستم های هوشمند ایمن کنند.

در همین رابطه، مجید میراحمدی، معاون امنیتی وزیر کشور اعلام کرد که برای افزایش امنیت کشور و جلوگیری از قاچاق انسان و سلاح، برنامه انسداد مرزها در دستور کار دارند.

میراحمدی افزود: رئیس‌جمهور دستور دادند تا ۳ میلیارد یورو ظرف ۵ سال در اختیار ستاد کل نیروهای مسلح قرار بگیرد و به‌سرعت فرآیند انسداد مرزها را آغاز کنند. ارتش فراجا و قرارگاه خاتم الانبیا تقسیم کار کرده‌اند. یک اولویت‌بندی برای انسداد مرزها انجام شده و مسیرهایی که از طریق آن‌ها قاچاق انسان و قاچاق سلاح انجام می‌گیرند در اولویت بوده و بخشی از این اولویت‌، مرز افغانستان است.

سال‌هاست که موضوع انسداد مرزها در دستور کار بسیاری از کشورهای مهاجرپذیر قرار گرفته است. ترکیه و آمریکا از جمله این کشورها هستند. منتقدان اما نسبت به کارایی چنین شیوه‌هایی در جلوگیری از ورود غیرقانونی مهاجرین اظهار تردید می‌کنند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=24452

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها