تأکید تاجیکستان و پاکستان بر ایجاد دولت فراگیر در افغانستان-ایراف

به گزارش ایراف؛ شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان که روز گذشته برای سفری دو روزه به تاجیکستان رفته است، در پایان این سفر با انتشار بیانیه‌ای مشترک با امامعلی رحمان بر اهمیت ایجاد دولتی فراگیر در افغانستان تأکید کردند.

این درحالی است که پس از بازگشت دوباره طالبان به قدرت در افغانستان ایجاد دولت فراگیر یکی از خواسته‌های مهم کشورها از طالبان بوده است.

این درحالی است که طالبان ضمن آنکه  مدعی است، نظام کنونی در افغانستان فراگیر است، می‌گویند که تشکیل دولت فراگیر یک امر داخلی است و صحبت در مورد آن دخالت در امور افغانستان است.

براساس این بیانیه، پاکستان و تاجیکستان توافق کردند که افغانستان صلح آمیز، مرفه، متصل و باثبات برای توسعه و شکوفایی منطقه ضروری است و از تلاش‌های هر دو برای افزایش همکاری‌ها در این زمینه استقبال کردند.

در این بیانیه همچنین آمده است که هر دو کشور و منطقه با چالش‌های امنیتی روبرو هستند و هر دو توافق کردند که همکاری‌ها را برای غلبه بر مشکلات امنیتی افزایش دهند.

پاکستان در سه سال گذشته شاهد افزایش حملات تروریستی و ناامنی در خاک خود بوده است.

در همین رابطه اسلام آباد همواره مدعی است که بیشتر این حملات از خاک افغانستان سازماندهی می‌شود.

اظهاراتی که کابل همواره آن را رد می‌کند.

در همین رابطه، اخیرا خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان گفته است که این کشور قصد دارد حمله بر مراکز تی تی پی تحت عملیات عزم استحکام در خاک افغانستان دارد.

او همچنین گفته است که در این عملیات ها با دولت افغانستان صحبت نخواهد کرد.

افزون بر این، آصف درانی نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان پس از بازگشت از دوحه، به روزنامه اکسپرس تریبون گفته است که در جریان دیدار با نمایندگان طالبان در حاشیه نشست دوحه سه مطرح کرده است که تغییر روابط اسلام‌آباد با پاکستان  مشروط به حل مساله تی تی پی است.

تاجیکستان نیز نگرانی‌های امنیتی از افغانستان دارد. چنانچه در ماه‌های اخیر تدابیر امنیتی در مرزهای خود با افغانستان را افزایش داده است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=27609

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها