بازداشت عوامل حمله هرات؛ «حملات بر شیعیان کاهش یافته است»-ایراف

به گزارش ایراف، عبدالطیف نظری، معاون فنی وزارت اقتصاد افغانستان گفته است که کاهش حملات بر شیعیان در افغانستان نشان از مبارزه قاطع حکومت سرپرست در برابر داعش است.

عبدالطیف نظری، معاون فنی وزارت اقتصاد افغانستان همزمان با اعلام بازداشت عاملان حمله به مسجد امام زمان(عج) ولایت هرات در مورد عملکرد حکومت (سرپرست) در مبارزه با داعش در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است: «مبارزه قاطع حکومت سرپرست علیه خوارج(داعش) کاهش حملات بر شیعیان در سراسر کشور و به ویژه غرب کابل نشانه مبازره جدی امارت اسلامی علیه دشمن است».

او در بخش دیگری از این پیام گفته است که برخلاف دوره قبلی که روزانه در غرب کابل و ولایات بر هزاره‌ها حمله انجام می‌شد، در دوره حکومت سرپرست جلوی حملات علیه هزاره ها گرفته شده است.

این درحالی است که روز گذشته، مسئولان حکومت سرپرست در هرات از بازداشت گروهی افرادی در ارتباط با حمله به مسجد شیعیان امام زمان گذره ولایت هرات خبر دادند.

نثار احمد الیاس، سخنگوی فرمانداری طالبان در هرات در یک فایل ویدیویی خبرداد که یک گروه مهم از فتنه گرها و اختلاگران امنیت مردم از سوی نیروهای طالبان بازداشت شده‌اند.

او در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس گفته است که در هشت ماه گذشته چندین حمله مرگبار علیه شیعیان در هرات صورت گرفته که آخرین مورد آن حمله بر نمازگزارن شیعه در مسجد امام زمان بود.

مهاجر فراهی، معاون انتشاراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت سرپرست نیز بازداشت عاملان حمله به نمازگزاران شیعه در ولایت هرات را تایید کرده است.

طالبان در حالی این خبر را منتشر کردند که در رابطه با جزئیات آن اطلاعاتی در اختیار رسانه‌ها قرار نداده‌اند.

هرچند مسئولیت این حمله را داعش برعهده گرفته اما مشخص نیست که افراد بازداشت شده عضو کدام گروه هستند و چه هویتی دارند.

حمله بر مسجد امام زمان(عج) در شهرستان گذره هرات در 10 اردیبشهت ماه سال جاری رخ داد.در نتیجه این حمله که هفت نفر ازجمله یک کودک جان باختند، داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت.

هرچند حکومت سرپرست مدعی است که داعش در افغانستان حضور ندارند، اما این گروه در چند ماه اخیر تاکنون چندین حمله را در این کشور سازماندهی کردند.

در همین رابطه، ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان به تازگی در گفت‌وگو با راسیا 24 گفت که تعداد داعش شاخه خراسان از زمان حضور آمریکا در افغانستان کاهش یافته است اما طالبان توانایی ریشه کن کردن این گروه را ندارند. چراکه آنها حمایت خارجی را با خود دارند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=22881

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها