ایران خواستار کمک به افغانستان برای مقابله با تروریسم، مواد مخدر و تامین صلح شد-ایراف نیوز

به گزارش ایراف، حسن کاظمی قمی در گفت‌وگو با رسانه «قطر تربیون» گفت: در نشست دوحه بر ایجاد یک صندوق برای توسعه افغانستان پیشنهاد و به کشورهای کمک کننده توصیه کرد که بر پروژه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در این کشور نظارت کنند.

او گفت که این پیشنهاد مورد تایید همه شرکت کنندگان قرار گرفت و معاون دبیرکل سازمان ملل نیز برای تشکیل کارگروه‌هایی در این مورد پینشهاد داد. با این حال، هیچ اقدام دیگری(در این نشست) صورت نگرفت.

قمی در این گفتگو اهمیت دوحه سه را به دلیل ماهیت حساس افغانستان مورد تاکید قرار داد و گفت: برای اولین بار هیاتی از حکومت موقت افغانستان در آن شرکت کرد. هم سازمان ملل متحد، کشورها و سازمان‌های شرکت کننده به دیدگاه‌های افغان‌ها گوش دادند و ملاحظات خود را ابراز کردند.

به گفته قمی این اولین فرصتی بود که حکومت سرپرست افغانستان دیدگاه های خود را به سازمان ملل و جامعه بین المللی ارائه می کرد.

وی خاطرنشان کرد: ایران به عنوان کشور همسایه با پیامدها و آثار قابل توجهی که از افغانستان سرچشمه می گیرد، مواجه است و همچنین تاثیرگذارترین کشور در منطقه است. به همین دلیل ایران سیاست حمایت از ابتکار سازمان ملل متحد را برای تضمین تعامل سازنده با دولت موقت افغانستان اتخاذ کرده است.

او هدف این سیاست را حمایت از مردم افغانستان، بهبود وضعیت موجود و تقویت همکاری های منطقه ای با کشورهای همسایه و منطقه خواند.

قمی  تاکید کرد که ایران در تلاش است تا وضعیت افغانستان را در زمینه امنیت، صلح و ثبات سیاسی بهبود بخشد. ایران از روی حسن نیت در کنار دولت موقت افغانستان می ایستد و رایزنی ها، پیشنهادها و توصیه های لازم را ارائه می دهد.

پیشنهاد:   طالبان: ‌حق‌‌آبه همسایگان را «براساس قانون» پرداخت می‌کنیم

وی افزود: ایران از هرگونه ابتکار سازنده این کشورها استقبال می کند. به همین دلیل این کشور در دوحه 1، دوحه 2 و اکنون دوحه 3 شرکت کرده است.

او در ادامه گفت: در دوحه 3، سازمان ملل دو موضوع جدید را معرفی کرد. توسعه بخش خصوصی افغانستان و مبارزه با مواد مخدر. در همین رابطه، آژانس های تخصصی سازمان ملل متحد که در این نشست حضور داشتند، همراه با سایر نمایندگان کشورهای اشتراک کننده، تایید کردند که حکومت موقت افغانستان 95 درصد کشت تریاک را ریشه کن کرده اند. این اقدام به عنوان عملکرد مهمی توسط دولت افغانستان شناخته شده است.

در همین راستا، او حمایت کامل از این دستاورد را اعلام کرد.

قمی گفت برخی نگرانی‌ها در مورد افزایش میزان و حجم مواد مخدر شیمیایی در افغانستان نسبت به محصولات سنتی و طبیعی مطرح شد. در عین حال، ابتکار دولت موقت افغانستان در اولویت دادن به پروژه های زیربنایی، مورد تمجید همه شرکت کنندگان قرار گرفت.

وی در مورد بحث زنان افغانستان در این نشست گفت: نگرانی‌هایی در مورد کمبود فرصت برای زنان افغان در زمینه تحصیل و فرصت‌های شغلی مطرح شده است.

نماینده ویژه ایران برای افغانستان عنوان کرد که تقریباً همه شرکت کنندگان بر اهمیت استفاده از پتانسیل و توانمندی‌های نیمی از جمعیت افغانستان یعنی مشارکت زنان در توسعه جامعه و کشور تاکید کردند.

حسن کاظمی قمی اما مهمترین موضوع طرح شده در نشست دوحه را ابتکار منطقه‌ای کشورهای همسایه عنوان کرد.

او در این رابطه گفت، این کشورها با بیشترین تاثیر و پیامدهای وضعیت داخلی افغانستان از جمله بار پناهجویان روبه رو هستند.

پیشنهاد:   دانشگاه‌های ایران و افغانستان تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

وی افزود: کشورهای همسایه بر همکاری‌های منطقه ای برای حمایت، کمک به دولت موقت افغانستان برای بهبود اقتصاد، امنیت، توسعه، مبارزه با تروریسم، امنیت مرزها، ادامه کمک‌های بشردوستانه و تلاش‌های مبارزه با مواد مخدر تاکید کردند.

پیشنهاد می شود:از تهران تا دوحه؛ نقش و نگاه ایران در معادلات افغانستان

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=27924

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *