شنبه 16 سرطان/تیر 1403 برابر با Saturday, 6 July , 2024
انتقاد کارشناسان آمریکایی از سفر سراج‌الدین حقانی به کشورهای متحد آمریکا

تحلیلگران آمریکایی با اشاره به سفر سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت کشور طالبان به امارات متحده عربی و عربستان سعودی، می‌گوید: «چگونه کسی که به ایمن‌الظواهری پناه داد آزادانه به‌ کشورهای متحد آمریکا سفر می‌کند؟»

به گزارش ایراف، نشریه لانگ‌وار ژورنال در یک‌ مطلب دیگر‌ روز چهارشنبه، ۲۳ خرداد به سراج‌الدین حقانی؛ وزیر کشور طالبان‌ و‌ سفر او‌ به دو‌ کشور‌ متحد آمریکا در خاورمیانه پرداخته است.

این نهاد با نشر تحلیلی گفته است که سفر سراج‌الدین حقانی به امارات متحده عربی و عربستان سعودی می‌رساند که ایالات متحده آمریکا در مسیر به‌رسمیت‌شناختن طالبان قرار دارد.

سارا هراموش، یک کارشناس ضد تروریسم امریکایی-لبنانی به لانگ‌وار ژورنال گفته: «من متوجه نمی‌شوم که با روابط شناخته شده سراج‌الدین حقانی با القاعده و پناه دادن او به ایمن الظواهری در مهمان‌خانه‌اش، او چگونه می‌تواند آزادانه به کشورهای متحد آمریکا سفر کند؟»

در همین حال، لانگ‌وار ژورنال خاطرنشان کرده که سراج‌الدین حقانی در ۵ جون با سفر به امارات متحده عربی و عربستان به مشروعیت بین‌المللی دست یافت که پدرش،‌ جلال‌الدین حقانی هرگز نتوانست‌.

جیسون هاوک؛ استاد مطالعات اسلامی در دانشکده عملیات ویژه نیروی هوایی آمریکا هم گفته: «حقانی از سفر خود به مکه به عنوان سیگنالی برای سایر تروریست‌ها در مورد تعهد خود به اسلام استفاده خواهد کرد. و دیدارهای او در امارات و عربستان سعودی نشانه‌ای از به رسمیت شناختن او به عنوان یک رهبر محترم افغانستان از سوی رهبران عرب است.»

در تحلیل این نشریه به نشست دوحه نیز اشاره شده و آمده است که با وجود این‌که طالبان بارها با حفظ اتحاد خود با القاعده، توافق دوحه را زیر پا گذاشتند، جامعه جهانی بار دیگر تلاش خواهد کرد تا با یک «سازمان تروریستی که به کشتن نیروهای امنیتی سابق افغانستان ادامه می‌دهد»، به اجماع برسند.

سراج‌الدین حقانی؛ سرپرست وزارت کشور، عبدالحق وثیق؛ رییس استخبارات طالبان همراه به سه مقام دیگر دولت سرپرست افغانستان هفته گذشته، ۵ ژوئن، به امارات متحده عربی و‌ سپس به عربستان سعودی سفر کردند.

آمریکا در واکنش به سفر حقانی به امارات گفت: کشورها باید برای میزبانی از مقامات طالبان مجوز بگیرند.

این سفر در حالی با مجوز کمیته نظارت بر تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل انجام‌ می‌شود که همه‌ این مقام‌های طالبان در لیست سیاه سازمان ملل متحد قرار دارند.

همزمان با سفر آن‌ها مقامات استخباراتی امریکا نیز در منطقه حضور داشتند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=24615

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها