چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
نشریه ارتش پاکستان از پذیرش سفیر افغانستان توسط چین انتقاد کرد

واکنش ها به پذیرش استوارنامه سفیر حکومت سرپرست افغانستان توسط رییس جمهور چین ادامه دارد. در تازه‌ترین مورد، اکسپرس تریبون، نشریه نزدیک به ارتش پاکستان، این رویداد را اقدامی یکجانبه توسط پکن در راستای به‌رسمیت شناختن حکومت سرپرست افغانستان دانست و از آن انتقاد کرد.

بنا بر گزارش ایراف، روز جمعه ۱۳ بهمن، «رحیم حیات قریشی» معاون منطقه‌ای وزارت خارجه پاکستان در امور افغانستان و غرب آسیا با «یو شیائو یونگ» نماینده ویژه چین برای افغانستان دیدار کرد.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط وزارت خارجه پاکستان، در این دیدار دوطرف بر تعهد خود به یک افغانستان صلح‌آمیز و باثبات و ضرورت هماهنگی بیشتر برای ثبات منطقه‌ای و همچنین نقش حیاتی کشورهای همسایه افغانستان برای یک منطقه صلح‌آمیز، باثبات و مرفه تأکید کردند.

«اکسپرس تریبون» نشریه نزدیک به ارتش پاکستان درباره این دیدار که پس از پذیرفتن اعتبارنامه سفیر حکومت سرپرست افغانستان توسط رئیس جمهور چین انجام شد، نوشت: اگرچه چین توضیحی در این‌باره نداده است، اما منابع دیپلماتیک و ناظران معتقدند این اقدام «به‌رسمیت شناختن ضمنی» حکومت سرپرست افغانستان بوده است، حکومتی که حتی برای قانع کردن همسایگان جهت به‌رسمیت شناختن خود در حال تقلا است، چه برسد به کشورهای غربی.

این نشریه در ادامه با انتقاد از پذیرفتن سفیر افغانستان توسط چین افزود: چین ظاهراً با بی‌توجهی به تفاهم قبلی کشورهای منطقه، اقدامی یکجانبه انجام داده است. کشورهای منطقه به ویژه همسایگان نزدیک افغانستان در نظر داشتند تصمیم درباره به‌رسمیت شناختن حکومت طالبان باید با اجماع و به صورت جمعی اتخاذ شود.

اکسپرس تریبون با اشاره به گزارش تیم تحلیل و نظارت بر تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل نوشت: چین در مورد فعالیت‌های جنبش «ترکستان شرقی» در افغانستان نگران است.

در ادامه نوشتار آمده است: این از دلایلی بود که چین برای به رسمیت شناختن طالبان یک قدم نزدیکتر شد و برای بسیاری از جمله پاکستان تعجب‌آور بود.

پیش از این ازبکستان سفیر حکومت سرپرست افغانستان را پذیرفت

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=4206

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها