دوشنبه 26 سنبله 1403 برابر با Monday, 16 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

اولین جلسه استعماع عمومی هیات بررسی پرونده جنگ آمریکا در افغانستان

به گزارش ایراف؛ در حالی که پنتاگون بارها وقوع هرج و مرج و وضعیت بحرانی در هنگام خروج نیروهای ایالات متحده از افغانستان را رد کرده است؛ اما شبکه خبری جست نیوز شماری از اسناد و ایمیل‌های داخلی پنتاگون را فاش کرده و گفته است که وزارت دفاع ایالات متحده از وضعیت آشفته در هنگام خروج از افغانستان آگاه بود.

این رسانه می‌گوید ایمیل‌ها و یادداشت‌های داخلی پنتاگون که اکنون به دست آمده است، نشان می‌دهند که این وزارت «به شدت از وضعیت آشفته و رو به وخامت» آگاه بوده است.
جست نیوز بر اساس ایمیل‌های فاش شده پنتاگون نوشته‌ است: «مقام‌های ارشد به‌ شدت آگاه بودند که شرایط در افغانستان آشفته شده و به خشونت‌های مرگ‌بار تبدیل شده است».

بر اساس گزارش این شبکه خبری، این اسناد نشان می‌دهند که دولت بایدن-هریس تلاش کرده‌اند تا حقیقت را که به عنوان «اولین بحران سیاست خارجی در تاریخ ایالات متحده» خوانده می‌شود را به مردم آمریکا طور دیگری جلوه دهند.

این رسانه‌ یکی از این اسناد را به عنوان مثال نوشته‌ است: «یک گزارش وضعیت وزارت خارجه که در ۱۶ آگوست ۲۰۲۱ به جان کربی معاون پیشین سخنگوی پنتاگون ایمیل شده است؛ یعنی دقیقاً ۱۰ روز قبل از کشته شدن ۱۳ نیروی ایالات متحده در انفجاری در میدان هوایی کابل، نشان می‌دهد که تخلفات و ناامنی در خطوط پرواز در این میدان صورت گرفته که منجر به تبادل تیراندازی و کشته‌شدن ۵ افغان و زخمی شدن یک امریکایی شد. در این ایمیل آمده است که جمعیت از کنترل خارج شده بود. شلیک تنها برای خنثا کردن هرج و مرج انجام شده است».

پیشنهاد:   گفتگوی آنلاین سرپرست وزارت اقتصاد طالبان با کاردار سفارت آمریکا

این شبکه خبری نوشته‌ است که دولت تحت اداره بایدن روند خروج را اشتباه مدیریت کرده بود و مجموع ایمیل‌های داخلی پنتاگون نشان می‌دهند که جن ساکی و جان کربی سخنگویان کاخ سفید و پنتاگون وقت، برای کم‌اهمیت جلوه دادن نگرانی‌ها تلاش کرده‌اند.

جست نیوز گفته است جان کربی که اکنون سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید است، به درخواست‌های این شبکه خبری پاسخ رد داده است.

این در حالی است که جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده به دلیل خروج «فاجعه‌بار» نیروهای امریکایی از افغانستان مورد انتقاد شدید در داخل ایالات متحده و جهان مواجه است.
برخی از مقام‌های آمریکایی مثل دونالد ترامپ؛ رییس جمهور پیشین که توافقنامه دوحه میان آمریکا و طالبان در دوره ریاست جمهوری او امضا شد، نحوه خروج نیروهای ایالات متحده از افغانستان را «شرم‌آورترین رخ‌داد» در تاریخ سیاست خارجی امریکا خوانده‌اند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=33664

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *