پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

اختلاف مقامات آلمانی درباره اخراج مهاجران مجرم به افغانستان

به گزارش ایراف؛ آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان از اظهارات اولاف شولتس، صدراعظم این کشور در مورد اخراج سریع مهاجرانی که مرتکب جرایم خشن می‌شوند، انتقاد کرده و بازگرداندن آنها به کشورهایی مانند افغانستان را غیرعملی دانست.

خانم بائربوک با حمله به حکومت طالبان گفت؛ «رژیم ترور اسلام‌گرا» شرایط خود را برای تحویل گرفتن مهاجران اخراج‌شده دیکته خواهد کرد.

در همین حال؛ رسانه‌های آلمانی گزارش داده‌اند که او روز جمعه در هامبورگ گفت: فکر می‌کنم که به‌ویژه در چنین مقطعی سرشار از نااطمینانی، به نفع امنیت ما نیست که وعده چیزی را وعده بدهیم که حتی روز بعد به درستی ندانیم که چگونه آن را عملی کنیم.

این درحالی است که اولاف شولتس، صدراعظم پس از حمله ماه گذشته یک مهاجر افغان با چاقو در مانهایم، در بوندستاگ، پارلمان آلمان، وعده اخراج سریع مجرمان را داد، حتی اگر این مجرمان از افغانستان و سوریه باشند.

نانسی فایزر، وزیر کشور آلمان نیز وعده مشابهی داد.
او گفت: مذاکرات محرمانه‌ای را با کشورهای مختلف دنبال می‌کنیم تا راه‌هایی را برای اخراج به افغانستان باز کنیم.

هر دوی این چهره‌های سیاسی از حزب سوسیال دموکرات هستند. اما آنالنا بائربوک، وزیر خارجه، یکی از اعضای حزب سبزها در این دولت ائتلافی است.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، در بوندستاگ گفت «مجرمان جدی» حتی اگر از افغانستان یا سوریه آمده باشند، باید اخراج شوند.

خانم بائربوک در سخنانش از آقای شولتس یا خانم فایزر نام نبرده است.

صحبت در مورد از سرگیری اخراج‌ «پناهندگان مجرم» به‌ویژه به افغانستان پس از آن شدت گرفت که مرد ۲۵ ساله افغان روز ۳۱ مه با چاقو به تجمع یک گروه راست‌گرا در شهر مانهایم حمله و ۷ نفر را زخمی کرد. ‏در این حمله یک افسر پلیس زخمی شد که بعدتر در بیمارستان درگذشت.

پیشنهاد:   عزاداری‌ افغانستانی‌ها در شهرستان‌های اطراف تهران

اشپیگل در این باره گزارش داد که خانم بائربوک با توجه به رویداد مانهایم گفت که او فکر می‌کند، اگرچه این گونه مجرمان خشن بخشی از حقوقشان به عنوان پناهنده را از دست می‌دهند، اما پیشنهاد اخراج سریع آنها هم راه‌حل نیست و «مشکلات عملی بسیاری دارد.

اولاف شولتس بار دیگر روز چهارشنبه هفته گذشته نیز گفت که او همچنان به وعده خود پایبند است که افراد خطرناک به افغانستان و سوریه اخراج شوند و این کار «به زودی» انجام خواهد شد.

آلمان از زمان بازگشت طالبان به قدرت در سال ۲۰۲۱، اخراج پناهجویان افغان را متوقف کرده است و همچنین پناهجویان سوری نیز از آلمان اخراج نمی‌شوند.

گروه‌های راست‌گرا ضد مهاجران در اروپا در کارزارهای انتخاباتی خود، مهاجران عامل مشکلات نشان داده و خواستار اخراج و محدودسازی پذیرش آنها شده‌اند.

آلمان پس از تسلط طالبان در آگوست/اوت ۲۰۲۱ حدود ۲۶ هزار پناهجو از افغانستان را را خارج کرد و در اکتبر ۲۰۲۲، آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه از حزب سبزها و نانسی فایزر، وزیر کشوراز حزب حاکم سوسیال دموکرات آلمان توافق کردند که ماهانه هزار پناهجو در معرض خطر از افغانستان را بپذیرند، اما این طرح پس از دو سال عملا اجرا نشده است.

سال گذشته حدود ۳۸۰ هزار نفر به طور غیرقانونی از مرزهای اتحادیه اروپا عبور کردند که بالاترین رقم از موج پناهجویان سال ۲۰۱۶ به بعد بوده است.

«شورای اروپایی مهاجران و تبعیدشدگان» می‌گوید تنها در سال ۲۰۲۳ بیش از صد هزار افغان در کشورهای عضو اتحادیه اروپا تقاضای پناهندگی کردند.

در سال 2015 و پس از انکه آلمان مرزهای خود را به روی مهاجران باز کرد، جمعیت زیادی از مهاجران افغانستانی و سوری با پشت سرگذاشتن یک راه پر خطر خود را به اروپا و به خصوص به آلمان رساندند.

پیشنهاد:   آموزش کودکان و معلمان مهاجر، هدف عدالت آموزشی در ایران
لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=30546

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *