حذف طالبان از فهرست گروه‌های ممنوعه هولناک است-ایراف

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به اقدام احتمالی روسیه مبنی بر حذف طالبان از فهرست گروه های ممنوعه این کشور گفت که این اقدام می تواند پیامدهای ناگواری برای کشورهای جهان داشته باشد.

به گزارش ایراف، جان کربی در جریان یک نشست خبری گفت که «ما در موقعیتی نیستیم و نخواهیم بود که طالبان را به عنوان حکومت رسمی افغانستان به رسمیت بشناسیم و همچنین روسیه نباید این کار را انجام دهد».

او همچنین گفت که این اقدام روسیه پیامدهای بدی برای دیگر کشورها خواهد داشت.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید همچنین گفت که طالبان از زمانی که قدرت را به دست گرفته اند تاکنون به تعهدات شان عمل نکرده اند.

پیش‌تر ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان روز دوشنبه اعلام کرد که امکان حذف طالبان از فهرست سازمان هایی ممنوعه روسیه وجود دارد.

همچنین خبرگزاری دولتی ریانووستی روز دوشنبه اعلام کرد که روسیه سه سال پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، آنها را از فهرست سازمان های ممنوعه حذف خواهد کرد.

این خبرگزاری به نقل از سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور گفت که «قزاقستان اخیراً تصمیمی گرفته است که طالبان را از فهرست گروه های تروریستی حذف کند ما نیز قرار است آنها را از فهرست سازمان های تروریستی اخیر حذف کنیم.»

قزاقستان در پایان سال 2023 طالبان را از فهرست سازمان های ممنوعه حذف کرد.

همچنین آقای لاوروف مطرح کرد که طالبان قدرت واقعی افغانستان هستند. ما نسبت به افغانستان بی تفاوت نیستیم.

این اظهارات در حالی است که رسانه های دولتی روسیه گزارش دادند که این کشور از نمایندگان طالبان برای شرکت در مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ دعوت کرد.

این اقدام می تواند افزون بر تقویت دیپلماسی دو کشور بر بهبود جایگاه هریک از طرفین در منطقه و جهان نیز تاثیر بگذارد. به طوری که در صورت حذف نام طالبان از فهرست سیاه روسیه به عنوان یکی از قدرت های جهان و عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل، بر مشروعیت چهره طالبان در جهان خواهد افزود و این امکان وجود دارد که اقداماتی از این دست در دستور کار سایر کشورهای جهان نیز قرار بگیرد.

از طرف دیگر، این اقدام می تواند توانایی طالبان برای برقراری ارتباط با جهان و نتیجه بخش بودن لابی گری های کابل در سطح جهانی را نشان دهد هرچند هنوز مسئله شناسایی برای طالبان یک چالش خواهد بود.

اما روس ها نیز می‌خواهند با جلب اعتماد طالبان در کنار تقویت روابط همه جانبه با آن، مسیر پیچیده رسیدن به منافع خود را هموارتر کنند. حذف نام گروه طالبان از فهرست ممنوعه طبیعتاً به همراه مطالباتی از طالبان چون مهار تحرکات گروه های تروریستی در آسیای مرکزی به عنوان حیات خلوت روسیه از خاک افغانستان به همراه خواهد بود.

اما باید گفت که نتیجه این امر طبیعتاً منجر به تقویت روابط دوطرف به عنوان دشمنان جدی امریکا خواهد شد. امری که جبهه رقیب آمریکا را در منطقه تقویت خواهد کرد.

نفوذ روسیه در افغانستان و متعاقب آن در منطقه همچنین مسیر بازگشت واشنگتن به کابل را دشوارتر و سخت تر می‌کند.

پیشنهاد می شود: درک روسیه از افغانستان، دستخوش تغییری مهم شده است

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=22246

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها