دوشنبه 19 سنبله 1403 برابر با Monday, 9 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

آمریکا: از ظهور «تهدیدات جدید تروریستی» در افغانستان جلوگیری می‌کنیم- ایراف

به گزارش ایراف، ودانت پاتل، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز گذشته پنجشنبه 11 مردادماه در یک نشست خبری گفت داعش یک شبکه تروریستی بین المللی است که توانایی انجام حملات در تمام نقاط جهان دارد.

او همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی ظهور گروه تروریستی جدید در افغانستان براساس گزارش اخیر سازمان ملل گفت: ما به طور پیوسته در تلاش هستیم تا اطمینان یابیم که از افغانستان تهدیدی برای ما و متحدان مان وجود نداشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: ما با همکاری متحدان‌مان در منطقه در تلاش هستیم از ظهور دوباره تهدیدات خارجی در افغانستان جلوگیری کنیم.

تیم تحلیل و ارزیابی تحریم های سازمان ملل در گزارش تازه خود از نگرانی های کشورهای منطقه از افزایش تهدیدهای تروریستی ناشی از افغانستان گفته است.

در گزارش تازه سازمان ملل که در مورد فعالیت داعش و دیگر گروه‌های تروریستی آمده است، گفته شده این گروه به دنبال جذب نیرو از طریق عوامل خود در هند است.

این گزارش نسبت به عضوگیری داعش در هند، افزایش همکاری میان گروه‌های تروریستی وچشم انداز تهدید در حال تحول هشدار می‌دهد.

در سی و چهارمین گزارش تیم تحلیلی و نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل که در مورد داعش، القاعده و افراد و نهادهای مرتبط که در 30 جولای منتشر شده، آمده است که کشورهای عضو این سازمان نگرانی مداومی از تروریسم ناشی از افغانستان دارند.

در بخشی از این گزارش آمده است که داعش با انجام حملات در مقیاس بزرگ در هند، به دنبال جذب نیرو از طریق عوامل در این کشور است. این گزارش افزوده است داعش دفترچه ای به زبان اردو منتشر کرده است که در آن تضاد هندوها و مسلمانان را برجسته کرده و استراتژی خود در مورد هند را ترسیم کرده است.

پیشنهاد:   مجاهد: القاعده در افغانستان حضور ندارد

این گزارش می گوید که داعش جدی ترین تهدید از افغانستان است که در حال سازماندهی حملات خود فراتر از افغانستان است. درحالی که القاعده از صبر استراتژیک استفاده می‌کند و روابط خود را با طالبان در اولویت قرار قرار می‌دهد.

سازمان ملل در این گزارش می‌گوید که با وجود تلاش‌های طالبان برای اعمال کنترل بر القاعده، همکاری بیشتر میان گروه‌های وابسته به القاعده و تحریک طالبان پاکستان می‌تواند القاعده را به یک «تهدید فرامنطقه‌ای» تبدیل کند.

همچنین در مورد عملکرد داعش آمده است که در کوتاه مدت داعش آمادگی جنگی را حفظ می‌کند، درآمدزایی را افزایش می‌دهد و با جذب گروه‌های تروریستی دیگر و طالبان، جذب نیرو را افزایش می‌دهد.

این گزارش در ادامه آورده است که داعش همچنان افراد ناراضی را استخدام می‌کند و با عملیات‌های بر اثر پراکنده علیه اهداف نرم در راستای تقویت تبلیغات رسانه‌ای خود عمل می‌کند و به تضعیف منافع سیاسی و اقتصادی و تحقیر طالبان می پردازد.

این گروه در درازمدت تلاش خواهد کرد تا افغانستان را به آشوب بکشاند و کنترل ارضی به دست آورد و در عین حال به گسترش خود به کشورهای منطقه شمال افغانستان و فراتر از آن بپردازد.

اما این اظهارت از سوی آمریکا درحالی مطرح می‌شود که این کشور خود عامل ظهور و تقویت داعش در افغانستان بوده است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=31254

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *