سعی داریم افغانستان همکار راهبردی ایران شود

حسن کاظمی‌قمی، رئیس نمایندگی سیاسی جمهوری اسلامی ایران در کابل گفت: ایران سعی دارد افغانستان را به یک همکار راهبردی خود تبدیل کند. گره زدن منافع اقتصادی دو کشور به یکدیگر و اتصال زیرساخت‎ها بهترین کار برای گره‌زدن منافع دو کشور به هم خواهد بود.

به گزارش ایراف، نشستی در موضوع دیپلماسی آب میان ایران و افغانستان با حضور اساتید برجسته دانشگاه در دفتر حسن کاظمی‌قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان برگزار شد.

در آغاز جلسه کاظمی‌قمی از ورود آب هیرمند به کشور ابراز خوشحالی کرد و در ادامه مطرح کرد: ما باید در مورد بحران آب در شرق کشور فکر اساسی کنیم.

در ادامه جلسه اساتید دانشگاه انتقادات و راهکارهای خود را در خصوص روابط ایران و افغانستان در مورد مسائل آبی مطرح کردند و جامعه علمی و اساتید دانشگاهی در حوزه هیدروپلتیک از دستگاه فنی و دیپلماسی کشور قدردانی کردند. اساتید راهکارهایی اعم از تمرکز بر دو طرف مرز و اهمیت دادن ویژه دولت به موضوع دیپلماسی آب ارائه کردند.

کاظمی‌قمی، نماینده ویژه و رئیس نمایندگی سیاسی جمهوری اسلامی ایران در کابل ضمن تشکر از نکات مطرح شده توسط اساتید در حوزه راهکارها و موانع موضوعاتی را بیان کردند. همچنین در خصوص وجود بازیگران دیگر و بعضی خطرات در روابط دو کشور اشاراتی داشته و راهکارهای خود را ارائه دادند.

کاظمی‌قمی در این نشست همچنین مطرح کرد: ما در افغانستان با مولفه‌های بسیاری روبرو هستیم. ما با مجموعه‌ای از مولفه‌های تروریستی از جمله داعش که طرح استکبار صهیونیستی در غرب کشور ما است، روبرو هستیم. مولفه دیگر شیطنت‌های آمریکا است؛ در حقیقت آمریکایی‌ها با قدرت سخت در افغانستان کار کردند و ناکام ماندند و امروز با قدرت نرم و نیمه سخت کار می‌کنند. آمریکا از افغانستان دست بر نمی‌دارد.

پیشنهاد:   رهبران سیاسی و مقامات افغانستان: غم‌شریک مردم ایران هستیم

وی در ادامه گفت: از سوی دیگر افغانستان سر ریز رقابت‌های منطقه‌ای در افغانستان است.

در خصوص ایجاد تنش میان ایران و افغانستان نیز این سیاستمدار اشاره کرد: جمهوری اسلامی سعی دارد ارتباط خود با افغانستان را افزایش دهد. اینکه بین ایران و طالبان شکاف ایجاد شود طرح آمریکایی‌ها است. ایران انگیزه دارد افغانستان را به یک همکار راهبردی خود تبدیل کند. گره زدن منافع اقتصادی دو کشور به یکدیگر و اتصال زیرساخت‎ها بهترین کار برای گره‌زدن منافع دو کشور به هم خواهد بود.

از سوی دیگر کاظمی قمی در خصوص توسعه اقتصادی در افغانستان چه منافعی برای ایران دارد، تصریح کرد: هر چه وضع اقتصادی در افغانستان بدتر شود، سیل مهاجر به ایران بیشتر می‌شود و سواستفاده داعش از فقر برای جذب نیرو بیشتر خواهد شد. این شرایط نه خواسته ایران است نه طالبان. از این رو دو کشور سعی دارند با هم همکاری و ارتباط بیشتری داشته باشند.

در نهایت نماینده رئیس‌جمهوری در امور افغانستان از فرصت‌های اقتصادی میان دو کشور صحبت کرد. همچنین از حضور اساتید برجسته و راهکارها و انتقادات آنها در این جلسه تشکر کرد.

در این رابطه مطالعه روایت« کاظمی قمی» از روابط و همکاری های اقتصادی-فرهنگی ایران و افغانستان پیشنهاد می شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=11613

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *