تحقیقات شفاف درباره حمله انتحاری فرودگاه کابل

رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به گزارش تازه فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) در مورد حمله «مرگبار» در جریان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در مقابل «دروازه آبی» فرودگاه کابل گفته که امیدوار است این تحقیقات شفاف باشد.

به گزارش ایراف، مایکل مک‌کال؛ رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا دوشنبه‌شب، ۲۷ فروردین با نشر بیانیه‌ای اعلام کرد: «امیدوارم تحقیق تازه سنتکام در مورد حمله در جریان روند تخلیه از افغانستان شفاف باشد.»

او گفته که سنتکام این تحقیق را به درخواست کمیته تحقیق مجلس نمایندگان آمریکا آغاز کرده بود.

وی افزود: «هرچند خوشحالم که تحقیقاتم دولت بایدن را مجبور کرد تا تحقیقات خود را درباره حمله به دروازه آبی که منجر به کشته شدن ۱۳ نظامی آمریکایی و زخمی شدن ۴۵ تن دیگر شد، بازگشایی کند، اما دریافت پاسخ نباید تا این حد طول می‌کشید.»

در آن حمله نزدیک به ۲۰۰ غیرنظامی افغان نیز کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند.

وی همچنین گفته که اگر دموکرات‌های کنگره به تعهدات قانون اساسی خود عمل می‌کردند و بر آن‌چه بیش از دو سال پیش رخ داده بود، نظارت می‌کردند، بسیاری از این اطلاعات می‌توانست در آن زمان آشکار شود.

به گفته مک‌کال، این تحقیق آنچه را که شاهدان به این کمیته گفته بودند تایید کرده است.

این عضو کنگره آمریکا همچنین تاکید کرده که هنوز سوالات زیادی باقی مانده است که باید به آن پاسخ داده شود.

رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا خاطرنشان کرده است که طالبان در آگوست ۲۰۲۱ مردم را مجبور به تجمع در مقابل دروازه آبی فرودگاه کابل کرده بودند.

پیشنهاد:   الظواهری چگونه به دام افتاد؟

این در حالی است که پیشتر فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) با نشر یافته‌های یک تحقیق عامل حمله انتحاری در جریان روند تخلیه نظامی در آگوست ۲۰۲۱ در کابل را عبدالرحمان اللوگری معرفی کرده و گفته بود که این حمله قابل پیشگیری نبود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز گذشته گزارش داده که یافته‌های این تحقیق اظهارات برخی از نظامیان آمریکایی مبنی بر این‌که عامل انتحاری پیش از انجام حمله شناسایی شده بود را رد کرده است.

در این حمله دست‌کم ۱۳ نظامی آمریکایی و بیش از ۱۹۰ غیرنظامی کشته شده بودند.

در این گزارش آمده است که مهاجم انتحاری عضو داعش بود و مقامات حکومت سرپرست افغانستان او را از زندان بگرام آزاد کرده بودند.

دراین رابطه مطالعه بازداشت پدر نظامی کشته شده آمریکایی در افغانستان پس از اعتراض به بایدن پیشنهاد می شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=14149

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *