دوشنبه 31 ثور/اردیبهشت 1403 برابر با Monday, 20 May , 2024
جستجو
Close this search box.
مذاکره با «تی‌تی‌پی»

اسلام‌آباد گزارش‌ها درباره مذاکره دولت پاکستان با تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) را رد کرده می‌گوید: «هیچ برنامه‌ای برای گفتگو با تی‌تی‌پی ندارد.»

به گزارش ایراف، ممتاز زهرا بلوچ؛ سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان، پیشنهاد معاون وزارت کشور حکومت سرپرست افغانستان مبنی بر مذاکره با گروه تحریک طالبان پاکستانی را رد کرد.

او گفته که اسلام‌آباد در این زمینه هیچ برنامه‌ای ندارد.

زهرا بلوچ روز پنجشنبه هفته گذشته هم در یک نشست خبری در اسلام‌آباد، از حکومت سرپرست افغانستان خواست تا مسئولیت‌های خود را در قبال گروه‌های تروریستی و رهبران آنان که علیه پاکستان اند، انجام دهد.

او گفت: «ما هیچ برنامه‌ای برای مذاکره با تحریک طالبان پاکستانی نداریم و از مقامات افغانستان انتظار داریم تا جلوی جنایات و حملات دهشت‌افکنانه گروه‌های تروریستی و رهبران آن‌ها را بگیرد.»

در همین حال، پیش‌تر محمدنبی عمری؛ معین وزارت داخله حکومت سرپرست افغانستان در نشستی در ولایت خوست به حکومت پاکستان و گروه تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) توصیه کرده بود که مشکلات خود را از طریق گفت‌وگو حل و با هم سازش کنند، در غیر آن جنگ و درگیری ورشکستگی اقتصادی و نابودی نظام را به دنبال خواهد داشت.

این موضع‌گیری‌ها میان افغانستان و پاکستان در حالی صورت می‌گیرد که روابط دوطرف پرتنش است.

تنش‌ها میان افغانستان و پاکستان پس از آن افزایش یافت که اواخر ماه گذشته خورشیدی افراد مسلح در یک حمله خونین در ساحه میرعلی وزیرستان شمالی دو افسر بلندپایه و پنج سرباز ارتش پاکستان را کشتند.

یک روز پس از آن، هواپیماهای پاکستانی در ولایت‌های خوست و پکتیکا حملات هوایی انجام دادند. اسحاق دار، وزیر خارجه پاکستان به تاریخ ۲۴ مارس ضمن دفاع از حملات هوایی نیروهای پاکستانی بر خاک افغانستان گفت که کشورش عملیات را بر پناهگاه‌های تروریست‌ها در داخل خاک افغانستان، بر اساس معلومات و اطلاعات انجام داده است.

حکومت سرپرست این حمله ارتش پاکستان را محکوم کرد و آن را تجاوز بر خاک افغانستان خواند.

در همین حال، پاکستان ادعا دارد که سلسله‌ای از حملات تروریستی در این کشور، از افغانستان حمایت می‌شود، اما حکومت سرپرست افغانستان این اتهامات را رد کرده و گفته که پاکستان نباید برای ضعف خود افغانستان را مقصر بخواند و جلوی حملات تروریستی را در خاک خودش بگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در رابطه به حمله بر مهندسان چینی گفت که دستگاه‌های امنیتی در این زمینه تحقیق می‌کنند.

بلوچ افزود که اگر پس از تحقیقات مشخص شود که افغانستان با این حمله ارتباط دارد، با مقامات حکومت سرپرست افغانستان در این زمینه گفت‌وگو خواهد شد.

پیش از این نهادهای امنیتی پاکستان گفته بودند که خودروی مورد استفاده در این حمله به این منطقه از افغانستان منتقل شده و در پیوند به این حمله افغان‌ها نیز بازداشت شده ‌اند.

پنج مهندس چینی در ۲۶ مارس در یک حملهٔ انتحاری در منطقه بشام شنگله در ایالت خیبر پختونخوا کشته شدند.

پس از این حمله، یک هیات تحقیقاتی چین روز جمعه ۲۹ مارس به پاکستان رسید تا در مورد این رویداد با مقامات پاکستانی تحقیق کند.

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است، اما در گذشته گروه‌های مخالف حکومت پاکستان به ویژه جدایی‌طلبان بلوچ مسئولیت حملاتی از این دست را به دوش گرفته اند.

پیش از این نیز شهروندان چین در حملات شبه نظامیان در پاکستان کشته شده اند.

در سال ۲۰۲۱، بر اثر انفجار یک بمب کنار جاده بر موتر حامل مهندسان در شمال غرب پاکستان، ۱۳ نفر از جمله ۹ شهروند چینی کشته شدند.

در این رابطه مطالعه پاکستان پیشنهاد افغانستان برای مذاکره با تی تی پی را رد کرد پیشنهاد می شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=12800

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها