احتمال ائتلاف برخی گروه‌های مخالف حکومت سرپرست افغانستان با تروریست‌ها

رئیس‌ جمهور قرقیزستان در نشست امنیتی کشورهای منطقه درباره افغانستان در بیشکک گفت که دست‌کم ۲۰ گروه تروریستی در افغانستان حضور دارد و شاید با هم ائتلاف کنند.

به گزارش ایراف، سادیر جباروف؛ رییس‌ جمهور قرقیزستان هشدار داد بیش از ۲۰ گروه تروریستی در افغانستان فعالیت می‌کنند که فعال‌ترین و خطرناک‌ترین آن‌ها گروه داعش است.

وی همچنین گفت که این گروه‌ها با وجود اختلافاتی که دارند، می‌توانند به سرعت ائتلاف‌های جدیدی تشکیل دهند.

وی در حضور مقامات ارشد امنیتی کشورهای منطقه در این نشست هشدار داد ممکن است برخی افراد «به اصطلاح مخالف طالبان» نیز اتحادی با برخی از تروریست‌ها تشکیل دهند تا کنترل افغانستان را به دست آورند.

در این نشست مقام‌های امنیتی ایران، روسیه، چین، هند، پاکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان حضور داشتند.

رییس جمهور قرقیزستان خطاب به مقام‌های کشورهای شرکت‌کننده در این نشست گفت که افغانستان در حال حاضر با طیف گسترده‌ای از تهدیدها مواجه است.

وی وضعیت کنونی افغانستان را زنگ خطری برای آسیای میانه دانست و پیش‌بینی کرد که احتمال دارد گروه‌های تروریستی به جذب جوانان از کشورهایی آسیایی دست بزنند.

نیکلای پاتروشف؛ دبیر شورای امنیت روسیه نیز در این نشست هشدار داد که ۲۰ سازمان تروریستی شامل بیش از ۲۳ هزار شبه‌ نظامی در افغانستان حضور دارند.

ویکرام میسری؛ معاون شورای امنیت ملی هند نیز در نشست یادشده، از حکومت سرپرست افغانستان خواست که به لشکر طیبه و جیش محمد اجازه فعالیت در افغانستان را ندهد.

معاون شورای امنیت ملی هند گفت که حکومت سرپرست افغانستان نباید به آن‌ها اجازه دهد که در افغانستان آموزش ببینند و پناهگاه داشته باشند.

پیشنهاد:   شهادت 5 افسر پلیس ایران در کمین گروه تروریستی «جیش الظلم»

حکومت سرپرست افغانستان تاکنون به این موضع‌گیری‌ها پاسخ نداده‌؛ اما پیش از این بار‌ها گفته‌ که افغانستان خطری برای کشورهای منطقه نیست و هیچ گروه تروریستی در این کشور فعالیت ندارد.

درباره داعش در افغانستان تهدیدی برای امنیت منطقه و جهان است بخوانید.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=6088

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *