دوشنبه 31 ثور/اردیبهشت 1403 برابر با Monday, 20 May , 2024
جستجو
Close this search box.
بیانیه اخیر وزارت کشور درباره مهاجران

به گزارش ایراف، مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور روز دوشنبه 20 فروردین در پاسخ به فضاسازی‌های رسانه‌ای اخیر در مورد مهاجران و اتباع خارجی در بیانیه‌ای ۶ بندی را به شرح زیر صادر کرد:

۱. تلاش برخی سایت‌ها برای ایجاد افغانستان ستیزی، مطرود است.

۲. مهاجرین افغانستانی باید به سرزمین خود برگردند و افغانستان را آباد سازند.

۳. افراد (اتباع خارجی) بدون مجوز، توسط کارگزاران مربوطه به کشورشان بازگشت داده خواهند شد.

۴. امکان پذیرش افغانستانی‌ها در کشور وجود ندارد.

۵. ساماندهی آن دسته از افغانستانی‌هایی که مجاز به حضور موقت در کشور شده‌اند، ضروری است.

۶. فضاسازی مجدد پیرامون مصاحبه‌ای که ماه‌ها پیش منتشر شده در حالی انجام می‌شود که موضوع مهاجران و پناهجویان یک مساله جدی انسانی است که عمده آن به دلیل تجاوز کشورهای خارجی به یک کشور و ایجاد فاجعه ناشی از تحمیل جنگ و بحران بر مردمان آن، پدید آمده و سیل پناهجویان را به سوی کشورهای همسایه گسیل داشته است.

بیانیه اخیر وزارت کشور به نوعی تکرار مواضع گذشته این نهاد در قبال موضوع مهاجران افغانستانی ساکن در ایران است.

وزارت کشور از تابستان سال گذشته که موج مهاجرهراسی در کشور ما توسط برخی رسانه‌ها و افراد خاص آغاز گشت، سعی کرده در مقاطع مختلف به این شبهه‌ها و ابهامات مطرح شده پاسخ دهد.

در این بیانیه ابتدا علیه هجمه‌ها علیه افغانستانی‌ها موضع گرفته است، اما در ادامه برخی نکات کلی که خط‌مشی سیاست‌گذاران در مورد موضوع اقامت مهاجران افغانستانی در ایران را تشکیل می‌دهد، اعلام کرده است.

اولا این بیانیه بر تداوم موجودیت سیاست بازگشت در ذهنیت سیاست‌گذاران ایرانی تاکید و ابراز می‌کند که با وجود برخی تحولات رخ داده در زمینه مدیریت مهاجران، همچنان رویکرد وزارت کشور این است که افغانستانی‌ها باید روزی ایران را ترک کنند و قرار نیست این افراد در جامعه ایران کاملا ادغام شوند. در همین رابطه در بند سوم بر اخراج مهاجران غیرمجاز تاکید می‌کند و در بند چهارم نیز بر عدم امکان پذیرش اتباع افغانستانی جدید در ایران پافشاری می‌کند.

از سوی دیگر این بیانیه در راستای سیاست ساماندهی مدنظر این وزارتخانه در بند پنجم بر شناسایی و نظارت بر حضور مهاجران دارای مدرک در ایران تاکید می‌کند.

در  این رابطه مطالعه ایران، افغانستان و مسأله مهاجرت پیشنهاد می شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=13523

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها