تداوم بلاتکلیفی پناهجویان افغانستانی در اندونزی

پناهجویان افغان در شهر مکاسار اندونزی بار دیگر در برابر دفتر سازمان ملل دست به تظاهرات زدند.

به گزارش ایراف، در این تجمع اعتراضی، پناهجویانی از کشورهای شمال آفریقا و میانمار نیز حضور داشتند. این افراد نسبت به روند کند و متوقف‌شده اسکان مجدد خود اعتراض دارند.

در روزهای اخیر، این پناهجویان چندین بار مقابل دفتر سازمان ملل تجمع کرده‌اند. اداره مهاجرت مکاسار وعده داده که تا هفته آینده شرایط گفت‌وگوی پناهجویان با نمایندگان سازمان ملل را فراهم کند.

هزاران پناهجو، که عمدتاً از افغانستان هستند، بیش از یک دهه است که در اندونزی در وضعیت نامعلومی به سر می‌برند.پناهجویان افغان در اندونزی، به ویژه در شهرهای مَکاسار و مدان، از بیش از یک دهه پیش با بلاتکلیفی و بی‌سرنوشتی دست و پنجه نرم می‌کنند.

این پناهجویان عمدتاً به دلیل خشونت‌ها و تهدیدات امنیتی در افغانستان، به اندونزی پناه آورده‌اند. برخی نیز برای رسیدن به استرالیا در اندونزی گرفتار شده‌اند. اما وضعیت آنها در اندونزی بسیار سخت است چرا که این کشور عضو کنوانسیون 1951 مربوط به وضعیت پناهندگان و پروتکل 1967 نیست و قوانین پناهندگی رسمی ندارد.

پناهجویان در اندونزی اجازه کار، تحصیل یا سفر به خارج از محدوده‌های مشخص را ندارند و از حمایت‌های اجتماعی دولت نیز محروم هستند. این محدودیت‌ها باعث شده تا بسیاری از آنان دچار مشکلات روانی و حتی اقدام به خودکشی شوند. از سال 2016 تاکنون، حداقل 13 پناهجوی افغان در اندونزی به دلیل ناامیدی و عدم رسیدگی به وضعیتشان خودکشی کرده‌اند.

پناهجویان افغان بارها با برگزاری تجمعات اعتراضی در مقابل دفاتر سازمان ملل و سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM)، خواستار رسیدگی به وضعیت و تسریع در روند اسکان مجدد خود شده‌اند. این اعتراضات گاه با خشونت از سوی پلیس مواجه شده‌اند و بسیاری از پناهجویان در این تظاهرات آسیب دیده‌اند.

در این رابطه مطالعه تحصن پناهجویان افغانستانی در برابر دفتر سازمان ملل در اندونزی پیشنهاد می شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=19913

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها