استفاده از ظرفیت هنرمندان مهاجر برای آموزش و توانمندسازی مهاجرین

چند سالی است توجه سیاست‌گذاران در ایران به ظرفیت‌های موجود در میان مهاجرین افزایش یافته است. در همین راستا جلسه مشترکی با حضور سرپرست اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران و جمعی از هنرمندان افغانستانی در دفتر امور اتباع برگزار شد.

به گزارش ایراف؛ احسان حیدری مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران در این دیدار اظهار داشت: «هنرمندان نیز همچون روحانیون، ورزشکاران، فرهیختگان، از اثرگذاران جامعه مهاجرین هستند و باید از ظرفیت های موجود در این قشر برای آموزش و توانمندسازی مهاجرین استفاده شود.»

حیدری افزود: «تلاش می‌کنیم تا با پیگیری مسائل هنرمندان به عنوان سفیران صلح و بازوهای توانمند جامعه مهاجر در حد توان و مطابق قوانین جمهوری اسلامی ایران برای سهولت در انجام امور فرهنگی کنار آن‌ها باشیم. هنرمندان مهاجر به عنوان قشر آگاه و فرهیخته، مسئولیت سنگین تری را برای آگاه سازی جامعه مهاجر نسبت به قوانین جامعه میزبان دارند و از آنها درخواست نمود تا با آگاهی بخشی و اقدامات فرهنگی تاثیر گذار در همکاری با این اداره کل اقدام نمایند.»

تغییر نگاه تهدیدمحور به مهاجرین، به نگاه فرصت‌محور به این گروه از افراد حاضر در جامعه می‌تواند تغییرات جدیی و جدیدی را به دنبال داشته باشد که هم به نفع جامعه مهاجرین باشد و هم به نفع جامعه میزبان.

طبق گفته کارشناسان، یک درصد از جمعیت هر جامعه‌ای را نخبگان تشکیل می‌دهند. با فرض حضور 5 میلیون تبعه کشور افغانستان در ایران، علی‌القاعده 50 هزار نخبه در میان این طیف حضور دارند که شناسایی و به کار گرفتن استعدادهای آنان می‌تواند رابطه‌ای دو سر برد را ایجاد کند.

پیشنهاد:   عبدالغنی برادر و امیرخان متقی برای حضور در مراسم تشییع رئیس جمهور به تهران می‌آیند

گذشته از این، در میان طیف مهاجرین، تعداد نخبگان معمولاً بسیار بیشتر از حالت عادی است؛ چرا که معمولاً این نخبگان هر جامعه‌ای هستند که دست به مهاجرت می‌زنند.

با وجود این ظرفیت، هنوز اقدام معتنابهی در این حوزه رخ نداده است و استعدادها و نخبگان افغانستانی در ایران به درستی شناسایی و به‌کارگیری نشده‌اند. البته در این میان باید توجه داشت که مراد از نخبه فقط نخبگان علمی و هنری نیستند. تعداد زیادی از فرهنگیان، ادیبان و شاعران زبان فارسی، ورزشکاران، سیاسیون، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان افغانستانی حاضر در ایران هستند که می‌توانند با نقش‌آفرینی خود به سود هر دو جامعه عمل کنند.

در این رابطه مطالعه برگزاری نشست توانمند سازی جمعیت جوان اتباع در خراسان رضوی پیشنهاد می شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=16696

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *