پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

نهبه گزارش ایراف، به دنبال افزایش تنش‌ها میان دولت پاکستان  و طالبان افغانستان، روزنامه د نیشن از کاهش ۵۹ درصدی میان افغانستان و پاکستان خبر داده است.

براساس این گزارش، حجم تجارت ترانزیتی میان دو کشور در یک سال گذشته به میزان ۲.۹ میلیارد دلار کاهش یافته است، این آمار نشان‌دهنده کاهش چشمگیر حجم تجارت ترانزیتی در مقایسه با مدت مشابه در سال‌های گذشته است.

یک مقام پاکستانی گفته است که در این مدت، صادرات افغانستان به پاکستان ۴۰ درصد کاهش یافته است.

در همین حال، صادرات پاکستان به افغانستان با افزایشی ۱۲ درصدی، همچنان روند ثابتی را حفظ کرده است.

این مقام پاکستانی همچنین اعلام کرده که در سال مالی گذشته، ارزش صادرات پاکستان به افغانستان ۵۹.۱۱ میلیون دلار بوده است و تا ۲۵ اگوست، این رقم به ۷۵ درصد افزایش یافته و به ۱۰۳.۵۲ میلیون دلار رسیده است.

طبق گزارش‌ها ارزش کل حجم تجارت دوجانبه میان پاکستان و افغانستان در ماه جولای سال جاری ۱۴۱.۱۸ میلیون دلار بوده که نسبت به ماه جولای سال گذشته ۴۱ درصد افزایش داشته است.

براساس این گزارش، حجم تجارت ترانزیتی میان دو کشور در ماه جولای سال گذشته ۹۹.۹۸ میلیون دلار بوده است.

در همین حال، صادرات پاکستان به افغانستان در ماه جولای سال جاری به ۱۰۳.۵۲ میلیون دلار رسیده که نشان‌دهنده افزایش ۷۵ درصدی نسبت به سال گذشته است.

روابط اقتصادی طالبان و پاکستان از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان در سال 2021، دچار تحولات زیادی شده است.

پاکستان یکی از اصلی‌ترین شرکای تجاری افغانستان است. پس از روی کار آمدن طالبان، تجارت دوجانبه ادامه یافته اما با تغییراتی همراه بوده است. صادرات پاکستان به افغانستان شامل مواد غذایی، مصالح ساختمانی، و دارو است. افغانستان نیز به پاکستان محصولات کشاورزی مانند میوه و خشکبار صادر می‌کند.

پیشنهاد:   نخست‌وزیر پاکستان: دولت بعدی هم باید اخراج پناهجویان افغانستانی را ادامه دهد

با افزایش تنش‌های سیاسی و مرزی میان دو کشور، حجم تجارت دوجانبه کاهش یافته است. این کاهش به دلیل عوامل مختلفی از جمله تنش‌های مرزی و تغییرات در سیاست‌های تجاری طالبان اتفاق افتاده است.

افغانستان به‌عنوان یک کشور محصور در خشکی، به مسیرهای ترانزیتی پاکستان وابسته است. اما اختلافات و تنش‌های سیاسی و امنیتی میان طالبان و پاکستان باعث شده تا حجم تجارت ترانزیتی نیز کاهش یابد. تنش‌های اخیر باعث مشکلات در گذرگاه‌های مرزی مانند تورخم و چمن شده که به تأخیرها و مشکلات در ترانزیت کالاها انجامیده است.

در چند مورد، پاکستان مرزهای خود را با افغانستان به دلیل تنش‌های امنیتی بسته است. این اقدامات تأثیر مستقیمی بر جریان کالاها و تعاملات اقتصادی داشته است.

روابط اقتصادی طالبان و پاکستان پیچیده و پرچالش است. اگرچه دو کشور به لحاظ تاریخی و جغرافیایی ارتباطات نزدیکی دارند، اما افزایش تنش‌های سیاسی و امنیتی موجب کاهش تعاملات اقتصادی، به‌ویژه در حوزه‌های تجارت و ترانزیت، شده است. عدم ثبات و پیش‌بینی‌ناپذیری وضعیت در افغانستان تحت حاکمیت طالبان، به کاهش اعتماد متقابل و مشکلات جدی در روابط اقتصادی منجر شده است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=33879

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *