کاهش تولید ناخالص داخلی در افغانستان-ایراف

به گزارش ایراف، براساس آمارهای این نهاد، تولید ناخالص داخلی افغانستان در سال ۲۰۲۲ میلادی ۲۰.۷ درصد بود، در حالی‌که این رقم در سال ۲۰۲۳ میلادی به ۶.۲ درصد رسیده است.

در بخشی از گزارش برنامه جهانی غذا آمده است: اقتصاد افغانستان از زمان تغییرات سیاسی در اگست ۲۰۲۱ انقباض قابل توجهی را تجربه کرده است. با این حال، کاهش تولید ناخالص داخلی واقعی کند شده است. کاهش از ۲۰.۷ درصد در سال ۲۰۲۲ میلادی به ۶.۲ درصد در سال ۲۰۲۳ میلادی رسیده است.

خانجان الکوزی عضو هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری طالبان گفت: امیدوار هستم که این کمک‌ها روی پروژه‌های کاری به مصرف برسد تا مردم به خودکفایی برسند.

وزارت اقتصاد طالبان علت کاهش تولید ناخالص داخلی در افغانستان را اعمال محدودیت‌های اقتصادی جهانی علیه افغانستان می‌داند.

عبدالرحمن حبیب، سخنگوی وزارت اقتصاد طالبان، گفت: وضع محدودیت‌های بانکی، انجماد ارزی، قطع کمک‌های توسعه‌ای جامعه جهانی و تغییرات اقلیمی تاثیر منفی بر رشد اقتصادی کشور گذاشته و شاخص‌های کلان اقتصادی مانند فقر، بی‌کاری، تجارت، عواید ملی و تولید ناخالص داخلی را متاثر ساخته است.

این در حالی‌ است که برنامه جهانی غذا اعلام کرده است برای کمک‌رسانی به مردم افغانستان در شش ماه آینده به ۵۱۰ میلیون دلار بودجه نیاز دارد.

تحریم‌ها و سیل در ماه‌های اخیر شرایط افغانستان را پیچیده کرده است و این کشور بیش از همیشه به تولید ناخالص داخلی نیاز دارد.

پیش از این مقامات طالبان و سازمان ملل درباره تغییر کمک‌های بشردوستانه به توسعه‌ای رایزنی کردند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=24752

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها